Helmond,
februari

Gebruikers blij met nieuwbouw Automotive

De nieuwbouw die Fontys Hogeschool Engineering dit jaar heeft geopend op de Automotive Campus in Helmond is goed ontvangen. De teneur is dat er een moderne trainings- en praktijklocatie bij is gekomen. Wat opvalt: het is er zo schoon.

In de nieuwbouw – 870 vierkante meter – krijgen momenteel eerstejaarsstudenten wekelijks zo’n vier uur praktijklessen. “Met name plannen en organiseren. Ze repareren geen auto’s, maar Het nieuwe Fontys-gebouw op de Automotive Campus.leren meer over de werking en constructie van een voertuig”, vertelt docent Automotive Stefan van den Biggelaar.

Naast de werkplaats bevat het gebouw onder meer kantoorruimte voor de Zakelijke Dienstverlening van Hogeschool Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek (BEnT) en een gemeenschappelijke ruimte voor docenten en studenten, met pantry.

Contact
De inventaris van de werkplaats is volgens de docent niet nieuw. Die is vanuit de oude ruimte op het TU/e-terrein in Eindhoven hier naartoe verplaatst. “We kunnen hier prima uit de voeten. Het enige wat ik mis is het contact met de studenten. Die volgen colleges aan de andere kant van de campus.”

Fontys heeft gekozen voor nieuwbouw op de Automotive Campus, omdat dit een (inter)nationale hotspot is. Verschillende automotive bedrijven, onderwijs- en overheidsorganisaties zijn er gehuisvest.

DAF Academy
Een bijzondere ruimte werd op 15 januari officieel in gebruik genomen door Michiel Kuijs, algemeen directeur DAF Nederland en Scandinavië. De truckfabrikant had al drie trainingslokalen op het eigen terrein in Eindhoven. Nu is daar in Helmond een vierde bij gekomen, voor groepen tot twaalf cursisten. Dat betreft monteurs die bij een DAF-dealer werken.

DAF-monteurs duiden elektrische signalen.

Fontys BEnT traint al jaren voor dit bedrijf. Zij doet dit onder de naam DAF Academy Nederland. Frans van Heck is hier één van de vier Fontys-trainers. Ook hij is erg te spreken over het nieuwe onderkomen: “Heel erg prettig, open en mooi. Heel schoon ook. We halen weleens motoren uit elkaar maar dat zijn nieuwe, dus daar komt geen druppeltje olie aan te pas.”

De monteurs volgen hier een tweedaagse training. “Bij Diagnose leren ze in de ochtend de theorie over elektriciteit en moeten die ‘s middags met elf opdrachten toepassen in de praktijk”, aldus de trainer. “Een dag later gaan ze allerlei signalen in de truck zelf meten.” [Tim Durlinger]

Bron nam een kijkje in de nieuwbouw. Bekijk hier de video daarvan: