Eindhoven, Tilburg,
december

Gebouwen blijven open, maar zullen vooral leeg zijn

Dat wordt weer duimen draaien, zoals conciërge Frank van den Heuvel het verwoordt. Niet dat ze niks te doen hebben, maar een school zonder studenten is 'heel saai' en dat is wat er gaat gebeuren door de strenge lockdown, die morgen begint voor het onderwijs.

Toch blijven de gebouwen - op de collectieve sluiting in de kerstweek na - gewoon open, zegt facilitair coördinator Inez Wijnen, medeverantwoordelijk voor de gebouwen op campus Rachelsmolen en op Strijp in Eindhoven.

"We gaan nu bekijken waar het mogelijk is Frank van den Heuvel achter de receptie in gebouw R3.bepaalde gebouwen of gedeeltes daarvan dicht te doen", aldus Wijnen. Dit gebeurt in overleg met de instituten.

Daarnaast pakken de facilitair medewerkers klusjes op die normaal blijven liggen. "Al met al is het wel rustiger", zegt conciërge Van den Heuvel. "Doordat de gebouwen minder gebruikt worden nu, gaat er ook minder kapot."

Het inhuren van extern personeel voor bijvoorbeeld toezicht op naleving van de coronamaatregelen, wordt afgeschaald. Dat geldt niet voor de schoonmaak, want de panden blijven in gebruik.

Sowieso wordt de dynamiek van gebouwen waarin docenten, medewerkers en studenten zich bewegen - ook als was dat de laatste tijd al minder - zeker gemist, aldus Wijnen.

Laatste kans vandaag
Vandaag Studenten Bedrijfskunde werken samen aan een project op de campus in Eindhoven 'nu het nog kan'.zijn op de campussen Rachelsmolen en in Tilburg Stappegoor toch nog verschillende studenten aan het werk. Nu het nog kan, voordat vanaf morgen de gebouwen alleen nog open zijn voor kwetsbare studenten, praktijkonderwijs en toetsing/examens.

Het is voor studenten dan ook niet langer mogelijk om in een ruimte bij hun opleiding of een mediatheek te studeren. Studenten die vanwege persoonlijke omstandigheden thuis niet kunnen studeren, kunnen er in overleg met de studieloopbaanbegeleider wel een plek resereren.

Praktijkonderwijs op locatie
Praktijkonderwijs op locatie blijft eveneens mogelijk, maar enkel als hiervoor voorzieningen nodig zijn als laboratoria, werkplaatsen en oefenruimtes. Daardoor zal in gebouwen als Nexus in Eindhoven iets meer reuring zijn.

Het centraal crisis team (CCT) van Fontys roept met name opleidingsmanagers en docenten op hiervoor niet de randen van de mogelijkheden Vanaf morgen zullen de gangen op de campus vooral leeg zijn.op te zoeken.

Volgens woordvoerder Mascha Arts is dat eerder tijdens de coronacrisis wel gebeurd: “Zonder concrete voorbeelden te willen noemen, hebben we gemerkt dat er onder het mom van praktijkonderwijs toch werd geprobeerd om samen te komen voor een fysiek college”.

Toetsen gaan door
Toetsen die al op een locatie waren gepland, kunnen daar gewoon doorgaan. Om studievertraging te voorkomen, blijft het rooster voor toetsen ongewijzigd en worden deze niet verplaatst naar de tentamenperiode eind januari.

Medewerkers moeten van Fontys thuis werken, tenzij het om toegestane onderwijsactiviteiten gaat of als zij werk doen dat gebonden is aan een opleiding of campus.

Geen samenkomsten
Alle fysieke Deze student-coronacoaches op Stappegoor in Tilburg zitten vanaf morgen ook even zonder werk.studiekeuzeactiviteiten zijn tot 18 januari afgelast, wat eveneens geldt voor samenkomsten en evenementen. Zo moeten diploma-uitreikingen - ook voor morgen stonden deze op de agenda - worden verplaatst.

Onderzoek kan net als nu alleen op een Fontys-locatie gebeuren als dit niet online of vanuit huis kan. Stages gaan gewoon door als de activiteiten in de betreffende sector of branche ook doorgaan.

Wel gaan de mediatheken morgen dicht. Wie materiaal wil lenen, moet dat per mail aanvragen en krijgt dit per post thuisgestuurd. Na gebruik kan dit gratis worden teruggestuurd.

De inzet van foodtrucks op de campussen tijdens de middagpauze wordt tijdelijk stopgezet. [Tim Durlinger en Petra Merkx]

Voor een volledig overzicht van de maatregelen, klik hier. Vragen aan het CCT zijn via de mail te stellen: cct@fontys.nl.

Zie ook de story  (highlight Lockdown) op ons Instgram-account waarin Bron docenten en studenten op de campus vraagt om een reactie.