Wegwezen bij Fontys
Ik zie een nieuwe trend. En alhoewel ik nieuwe trends vrijwel altijd leuk of op zijn minst enerverend of vermakelijk vind, vind ik deze nieuwe trend ronduit belachelijk. Zo. Dat is eruit.
Ik neem waar dat wij als Fontys-medewerkers steeds vaker ‘buiten de deur’ vergaderen. Althans, van de meetings die in mijn agenda worden ingeboekt, vinden er steeds meer plaats op een paar meter tot een paar kilometer van de Rachelsmolen-campus vandaan. Natuurlijk snap ik dat je voor heidagen daadwerkelijk de hei op moet. Maar ik heb het hier niet over heidagen, ik heb het over meetings van een uur of 3.
Het gaat om de vergaderingen waarbij het niet de bedoeling is dat iedereen vanachter de laptop met elkaar probeert te communiceren (ook het vergaderen vanachter de laptop vind ik ronduit belachelijk, maar dat terzijde). Nee, het gaat om bijeenkomsten waar het de bedoeling is om enigszins je creatieve hoofd te gebruiken.
Als Fontys zijnde beschikken we over slechts twee kapitaalgoederen: het menselijke kapitaal en het facilitaire kapitaal. Wanneer er voor iedere meeting waarbij wellicht wat creativiteit nodig is van dat menselijke kapitaal wordt uitgeweken naar een locatie buiten Fontys, maar wel op loopafstand van Fontys, dan is er dus iets heel erg mis met dat facilitaire kapitaal. Dan geven we dus geld uit aan ruimtes, terwijl we zelf barsten van de ruimtes.
Erger nog: we geven dat geld niet uit omdat er geen ruimte beschikbaar is, maar omdat we gewoon niet in die beschikbare ruimte willen zijn. Nou, lekker is dat. Dan ben je als organisatie een lap grond vol met ruimtes, en dan gaat je eigen menselijke kapitaal een paar meter verderop zitten omdat dat ‘inspirerender’ is.
En in de ruimtes die we zelf als medewerkers niet goed genoeg vinden om inspirerende of creatieve kracht in te laten ontstaan, zetten we vervolgens wel onze klanten. En dan gaan we als docenten zitten klagen dat onze klanten niet creatief genoeg zijn. Uhhh…..wat gaat hier mis?
Eveline van Zeeland neemt graag Fontys-gedrag onder de loep. Daarnaast is zij Associate Lector Smart Marketing & Strategie bij FHMM en auteur van Basisboek Neuromarketing.
Voor studenten is er tijdens tentamen weken helaas vaak een gebrek aan (stille) studeer plekken op de Fontys, ook is Fontys niet iedere avond open en ook niet in de weekenden (terwijl er ook dan gestudeerd moet worden). Daarnaast zijn Fontys studenten 2 weken voor en tijdens tentamen weken niet toegestaan op de TU/e, en is de openbare bibliotheek in Eindhoven meer een speelplaats geworden, alles behalve een rustige studeer plek.