Eindhoven,
25
februari
2021
|
15:41
Europe/Amsterdam

Games maken het leren leuk en laagdrempelig

Games hebben hun intrede gedaan in het onderwijs en zijn een blijvertje. Daarvan is Fontys-onderzoeker Wouter Sluis-Thiescheffer overtuigd. Zijn lectoraat werkt op dit moment onder meer aan een game om Venlo-Noord duurzamer te maken.

Spelenderwijs leert men. Dat adagium gaat de laatste jaren meer op dan ooit. Games worden steeds vaker ingezet om mensen iets te leren of om ze bij elkaar te brengen. En dat gaat een stuk verder dan het integreren van een vraagstuk in een computerspelletje.

 Wouter Sluis-ThieschefferHet Fontys-lectoraat Interaction Design, waarbij Sluis-Thiescheffer senior researcher is, onderzoekt hoe we technologie een menselijke maat kunnen geven. Want de precieze technologie groeit iedereen ondertussen boven het hoofd, weet hij.

Multidisciplinaire teams
“Techneuten zijn geen gedragsspecialisten en toch willen we dat ze zaken ontwikkelen waar de mensen echt iets aan hebben. Daarom zijn multidisciplinaire teams nodig die samen goede, zinvolle toepassingen bedenken en ontwikkelen.”

Een mooi voorbeeld hiervan is de Virtual Reality-toepassing die het lectoraat heeft ontwikkeld voor eerstehulpverleners. Hiermee traint een bedrijf in Mierlo bhv’ers, ambulancepersoneel, brandweer en politie.

Oefenen zonder risico’s
“In een VR-omgeving kun je oefenen met stressvolle situaties. Zodoende kun je verschillende scenario’s doorlopen. Deelnemers doen hiermee belangrijke ervaringen op zonder dat er risico’s aan zijn verbonden.”

Deze technologie is ontwikkeld samen met de TU/e en Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid. Die laatste gebruikt de technologie zelf ook. “We hebben een ziekenhuisomgeving nagemaakt in VR waarin studenten kunnen oefenen.”

Beeldbellen met biofeedback
Momenteel werkt het lectoraat aan een project met Fontys HRM en Psychologie. “We ontwikkelen een beeldbel-toepassing waarmee we in een online-gesprek biofeedback krijgen. Zo kunnen we het stressniveau van een online-gesprekspartner meten met behulp van gezichts- en stemdata.”

Een toepassing die hulpverleners goed van pas kan komen in een steeds verder digitaliserende maatschappij. “We gaan ook nog een game ontwikkelen zodat studenten en mensen in het werkveld deze software op een speelse en leuke manier leren gebruiken.”

Game voor Venlo-Noord
Uitgangspunt bij al deze applied games is om mensen op een laagdrempelige manier iets te leren, om hun levensstijl te verbeteren of om ze nieuwe inzichten te bieden. Zoals ook bij een project in Venlo waaraan het lectoraat de laatste maanden werkt.

“We hebben voor Venlo-Noord een Simcity-achtige game ontwikkeld waarmee we verschillende scenario’s kunnen nabootsen voor verduurzamingsprojecten.” Te denken valt aan de toepassing van zonnepanelen, windenergie en circulaire goederenstromen of het gebruikmaken van restwarmte.

Fontys-studenten hebben voor de game Cities:Skylines de omgeving van Venlo-Noord nagemaakt. Door in het spel aan de knoppen te draaien, kunnen verschillende duurzame toepassingen in verschillende samenstellingen worden uitgeprobeerd.

In een game-omgeving bekijken welke duurzame toepassingen waar het beste in Venlo-Noord kunnen komen.“Bedrijventerreinen in Venlo hebben grote interesse in duurzame interventies, maar hoe pak je dat aan? Wat werkt het beste? En waar kun je deze toepassingen het beste doen? Daar kun je niet zomaar even mee gaan experimenteren”, stelt Sluis-Thiescheffer. “Met deze game kunnen we dat toch op een leuke, laagdrempelige manier inzichtelijk maken.”

Hoogwaardige technologie
De senior researcher is ervan overtuigd dat applied games een steeds grotere rol gaan spelen in het onderwijs. “Die ontwikkeling is al tien jaar gaande, maar het kaf is ondertussen wel van het koren gescheiden.”

Er schuilt volgens Sluis-Thiescheffer dan ook hoogwaardige technologie achter deze games. “Het is niet zo dat je ‘even een spelletje’ maakt, je hebt echt specialisten nodig om een waardevolle toepassing te maken waarvan je echt iets leert.”

Nederland toonaangevend
De ICT-studenten en Game Design-studenten van Fontys hebben volgens Sluis-Thiescheffer veel kennis van nieuwe technologie. “Nederland is internationaal gezien toonaangevend op dit gebied.”

Toch leren de Fontys-studenten volgens de researcher niet enkel hoe ze deze games moeten maken, maar vooral hoe ze moeten samenwerken met andere werkvelden. Want pas als technologie en de echte wereld samenkomen ontstaan er mooie, waardevolle toepassingen. [Ivo van der Hoeven]

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.