Eindhoven, Venlo,
maart

Gamen voor betere cijfers en strakkere mondspieren

Gamification, gebruikmaken van spellen om iets te leren, kent steeds meer toepassingen. Ook bij Fontys zijn studenten en docenten ermee bezig. Zoals economiedocent André Diedrichs en logopediestudent Melissa Verdel. Van boekhouding tot spraakgebrek: spelenderwijs leren motiveert.

Voor André Diedrichs, docent bij Fontys International Business School in Venlo, was het ‘een droom die uitkwam’ toen zijn instituut een serie workshops serious gaming aanbod voor medewerkers.

“Ik wilde eigenlijk al heel lang een eigen André Diedrichsspel programmeren en het feit dat ik dat ook nog eens functioneel kon inzetten om de leercurve van studenten te verhogen, is natuurlijk helemaal fantastisch.”

World of Wisdom
Geïnspireerd door de workshop bedacht Diedrichs een accounting & finance-computerspel: World of Wisdom. ‘Gaming for good grades’, zo omschrijft hij het zelf.

“Met dit spel worden studenten van International Business beter voorbereid op hun vak. Al spelend leren ze over aspecten als de handelsbalans, winst- en verliesrekening of cash flow. De game bevat universele inhoud op het gebied van accounting.”

Ruim anderhalf jaar en 180 uur heeft Diedrichs besteed aan programmeren en vormgeven. “Om te beginnen, bleek het softwareprogramma voor games niet zo geschikt voor het onderwijs, dus dat moest ik eerst aanpassen.”

“Vervolgens heb ik een eerste, beperkte versie van het spel gemaakt om in ieder geval de leermogelijkheden ervan aan te tonen. Dat pakte positief uit, dus toen ben ik het spel verder gaan aanpassen gerelateerd aan het vakgebied.”

Bijschavend
Een demo van die tweede versie ging naar een aantal studenten om uit te proberen. Dat leverde positieve feedback op en zo kwam Diedrichs al bijschavend een maand geleden tot een definitieve versie.

“Daar zijn 240 studenten momenteel mee bezig. Zij spelen het spel als huiswerk, om zo de lesstof beter eigen te maken. Aan het eind van dit semester gaan we bekijken welke impact het heeft gehad, waar ik natuurlijk heel benieuwd naar ben. Net als naar hun cijfers voor de tentamens aan het einde van het studiejaar.”

Enthousiast
Een van de ‘proefstudenten’ is Nicolaj Cartelli en hij is in ieder geval enthousiast. “Sowieso omdat het spel veel lijkt op Dragon Quest, dat ik als kind veel speelde. Dus het voelt heel nostalgisch en ik weet nog goed hoe het werkt.”

In een notendop: demonen willen de wijsheid van de wereld stelen en als speler moet je dat voorkomen door hen te verslaan. Om ze te vinden, moet je vragen (over het vakgebied) van andere personages beantwoorden, waarmee munten en wapens te winnen zijn. Daarmee kom je steeds weer verder in het spel en uiteindelijk bij de ‘eindbazen’.

Beloningsmechanisme
Volgens Nicolaj werkt deze vorm van leren heel goed vanwege het continue beloningsmechanisme. “Iedere keer dat je een vraag goed beantwoordt, kom je verder en heb je een succesgevoel. Dat motiveert enorm.”

“Bovendien wil je het einde van het verhaal weten, dat is ook een belangrijk element van gamification. Net als de bijbehorende muziek, personages en de dialogen die erin zitten. Zulke aspecten tillen de leerzame werking echt naar een hoger niveau.” Hij kan het waarderen dat een docent zoveel tijd en moeite stopt in de ontwikkeling van zo’n nieuwe leervorm.

Voor Diedrichs zelf was het in ieder geval ‘een heel mooi en interessant project’. “Hopelijk kan ik hiermee collega’s inspireren om ook met gamification aan de slag te gaan.” Hij noemt wel nog een belangrijke voorwaarde: “Je moet er echt enthousiast over zijn, want het vergt een forse tijdsinvestering.”

Logopediespel
Dat merkte ook Melissa Verdel, student Logopedie aan Fontys Paramedische Hogeschool. Zij is al drie jaar bezig met de ontwikkeling van een spel om logopedie leuker en vooral makkelijker te maken.

“Veel kinderen vinden Melissa Verdeloefeningen om de mondspieren te trainen saai. Mijn spel bestaat uit een bitje met een sensor die verbonden is aan een app. Als kinderen met hun tong de sensor aanraken, zien ze in de app een poppetje bewegen. De logopedist volgt de voortgang van het spel en ontgrendelt levels. Zo doorlopen kinderen stap voor stap het spel en dus hun behandeling.”

Op deze manier wil Melissa logopedie innovatiever maken voor vakgenoten en leuker voor kinderen. “Het idee kwam voort uit een groepsopdracht, maar daar hadden we slechts een week de tijd voor. Zelf wilde ik er graag mee verder, mijn medestudenten hadden die mogelijkheid niet, dus toen ben ik in mijn eentje doorgegaan.”

Daarvoor richtte ze een eigen bedrijf op, Interlogopedie, en inmiddels zit ze ‘volop in de voorbereidingen’ van het spel. “Momenteel ben ik bezig met een prototype van het bitje en de ontwikkeling van de app. Beide kunnen zeker nog beter.”

Vernieuwende behandelmethoden
Ze onderhoudt intensief contact met haar doelgroep: de kinderen en het werkveld. “Daaruit kwam al handige feedback, bijvoorbeeld om de vormgeving van het bitje aan te passen omdat kinderen met slappe mondspieren vaak een smal gehemelte hebben.”

Ook werkt ze aan een enquête om erachter te komen welke spellen kinderen graag spelen en waarom, zodat ze die kennis kan toepassen op haar eigen game. “Uiteindelijk is het mijn ambitie om met mijn bedrijf nog veel meer innovatieve ideeën te bedenken en toe te passen in het werkveld.” [Anke Langelaan]