Eindhoven,
14
januari
2019
|
11:12
Europe/Amsterdam

Bamigo-bedenker: “Ga nooit ondernemen voor het geld”

Met zijn mannenondergoed op basis van duurzaam bamboe scoorde Jeroen Adriaans in vier jaar tijd een omzet van 6 miljoen euro: “Ik begon als leek, met nul ervaring in de mode. Maar ik wist precies wat ik wilde.” Adriaans (32) studeerde tien jaar geleden af aan Fontys Bedrijfsmanagement MKB in Eindhoven.

Vandaag is hij even terug op campus Rachelsmolen: “Deze plek geeft me een goed gevoel. Fontys is één stukje van de puzzel. Misschien niet helemaal toevallig dat we ons Bamigo-kantoor hier om de hoek vestigden.”

Bamboegoeroe
Afgelopen juni stapte Jeroen op als general manager bij zijn geesteskind. Dat moest voortaan ‘fietsen zonder zijwielen’, zoals hij zei in een interview. “De eerste meters van een bedrijf vind ik veruit het spannendst. Marketingstrategie opbouwen, je eerste klantdata analyseren, lekker aan alle knoppen draaien.”

Juist met het oog op die broeifase begon Jeroen het bedrijf E-Expansion, dat beginnende internetondernemers helpt bij het behalen van snelle groei. Daarnaast laat ‘bamboegoeroe’ Jeroen Adriaans zijn favoriete grondstof niet los. Sinds kort is hij CEO van BambuLogic, dat bamboeplantages in Europa wil bouwen.

“Bamboe is dé grondstof van de 21ste eeuw. Het is veel meer dan een alternatief voor hardhout. Ook sectoren als automotive en luchtvaart zien inmiddels de voordelen.” Hier vindt het materiaal bijvoorbeeld zijn weg in het interieurontwerp.
 

Brede opleiding
En ja, bij al die plannen en successen Foto: Ton Toemendenkt Jeroen nog regelmatig aan zijn roots. “Ik wist nooit 100 procent zeker wat ik later wilde. Daarom koos ik bewust voor ‘brede’ studies, zoals Bedrijfsmanagement MKB bij Fontys.”

Die opleiding stelde hem in staat om de verschillende facetten van een bedrijf te leren kennen, bijvoorbeeld finance, logistiek of marketing. “Dat maakt dat ik inmiddels goed weet wat deze specialisten bezighoudt.”

Bij elk project dat Adriaans start, komt Fontys nog even om de hoek kijken. “Simpel: het Vijfkrachtenmodel of de SWOT-analyse leer je niet voor niets. En de ‘marketingbijbel’ van Philip Kotler die altijd in mijn tas zat, ligt ook vandaag nog op mijn bureau.”


Is er iets wat je pertinent níet meekrijgt tijdens je opleiding? “De praktijk is altijd net even anders dan een college of studieboek. Sommige van je aannames rollen ineens van tafel. Dat betekent dat je creatief moet zijn.” 

Doorbijten
In vier jaar van productideetje naar topomzet- hoe gaat dat eigenlijk? “Het begon ermee dat ik een bekende wilde helpen. Die transpireerde overmatig als gevolg van hartritmestoornissen en had bovendien een gevoelige huid.” Toen Jeroen door hem werd gewezen op de vochtwerende kenmerken van bamboe, ging hij zich verdiepen in dat materiaal.

“De kwaliteit van het bestaande bamboe-textiel liet te wensen over. Na een paar wasbeurten kwamen er gaten in de stof. Ik besloot om zelf te gaan ontwikkelen en de lat hoog te leggen.”
 

Maar zelfs met een goed product en een navenant (duurzaam) verhaal, is opboksen tegen reuzen als Hugo Boss en Björn Borg is niet makkelijk. “De eerste maanden was het doorbijten.” Volgens Jeroen het moment waarop een ondernemer zijn ware gezicht toont. “Matige cijfers in Google Analytics zijn volop reden voor twijfel. Maar juist dan moet je in je product blijven geloven. Zodra je je schouders laat hangen is het klaar.” 

Vooruit denken
Vóór Bamigo was Adriaans marketeer in loondienst bij een online-lampenwinkel. Totdat het bedrijf zo’n explosieve groei begon te vertonen dat zijn baas hem de mogelijkheid gaf voor zichzelf te beginnen en zich daarbij meteen opwierp als investeerder.

Ondernemen zit Adriaans blijkbaar in het bloed. Wat ziet hij als het geheim ervan? “Naast creativiteit en doorzettingsvermogen is vooruit kunnen kijken één van de sleutels. Op de opleiding hoor je: Denk een stapje vooruit…Ik geloof dat je pas echt goed kunt ondernemen als je 7, 8, 9, 10 stappen verder denkt.”

Terwijl je een idee nog aan het uitbroeden bent, ga je bijvoorbeeld ook al de doemscenario’s langs. “Wat is de zwakke schakel? Vergeet ik niks? Soms een behoorlijk irritante bezigheid, want in je hoofd ben je continu aan het malen.”
 

Ter compensatie daarvan zoekt Jeroen welbewust de rust. “In mijn huis vind je geen frutsels of andere poespas. Misschien als reactie op mijn werk vind ik het prettig toeven in een kalme, sfeervolle omgeving. Ook mijn vrouw gaat gelukkig ontspannen om met mijn hectische bestaan. Het brengt allemaal een mooie balans in mijn leven.” 

Boodschap
Een eigen bedrijf: veel studenten dromen ervan. “Ondernemen geldt als ideaalbeeld, met geld verdienen als grote drijfveer. Ik begon net zo. Gaandeweg kwam ik erachter dat je nooit moet gaan ondernemen voor het geld. Je doet het omdat je het leuk vindt om een business te runnen.”

De geluksmomenten in zijn Bamigo-tijd hadden dan ook niet van doen met omzetgroei. “Ik genoot als ik iemand een vast contract kon geven. Later hoorde je dan dat die persoon zijn eerste huis had gekocht. Dat zijn de dingen die blijven hangen.”
 

Welke boodschap heeft Jeroen voor de student van vandaag, die in de les droomt van succes? “Wees enthousiast. Laat zien dat je gelóóft in je idee en ervoor gaat. Dan heb je kans dat het overslaat op de ander en je een olievlek krijgt. Bovendien: Durf groot te denken! Droom niet van 100 euro omzet. Droom van die ton. Per week, per dag…” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

Reacties 1 - 1 (1)
Bedankt voor uw bericht.
Paul van Schelt
20
January
2019
Mooi dat Jeroen zijn oude Kotler nog gebruikt. En dat ik hem daar les uit heb gegeven. En ook mooi dat ik ik nu bij het Fontys Centrum voor Ondernemerschap volop bezig ben om de huidige studenten te stimuleren een bedrijf te starten en hen te begeleiden en te coachen.