COLUMN, Erdinç Saçan,
07
december
2023
|
09:08
Europe/Amsterdam

Fysiek de dialoog aangaan

We sluiten weer een jaar af. Het is een traditie bij veel instellingen, vooral ook bij media, om terug te kijken. Overigens merk ik dat sinds ik in het onderwijs werk, ons oud en nieuw anders is vormgegeven. Het oude jaar vieren we net voor de zomervakantie en het nieuwe jaar begint voor ons na de zomervakantie. Collega's wensen elkaar soms zelfs gelukkig nieuwjaar als het schoolseizoen weer begint. Toch wil ik stilstaan bij het oud en nieuw van het kalenderjaar.

2023 werd gedomineerd door AI. Er was zelfs een video die viral ging over een keynote-spreker met als titel “Elke keynote in 2023”. De spreker betrad het podium, schraapte zijn keel, zei ineens heel enthousiast 'AI', knikte en verliet onder luid applaus het podium.

2023 was ook het jaar waarin het onderwijs flink in paniek raakte door AI, en misschien is dat in sommige delen nog steeds zo. Ik hoorde onlangs van mijn neef dat hij thuis een tekst moest schrijven met pen en papier en deze daarna op school moest intikken. Waarom zou een docent zo'n opdracht geven? Mijn neef zei dat hij gewoon ChatGPT had gebruikt. Hij schreef het thuis over en tikte het op school in. 

En toen Fontys in september besloot te stoppen met de AI-cheatcheckers, stuurden sommige collega's e-mails met de vraag of er echt geen andere manieren waren om studenten te betrappen. We proberen bij elke nieuwe ontwikkeling toch niet te veranderen.

Tijdens een sessie zei een docent: "Dan gaan we toch lekker mondeling toetsen?" Een student antwoordde: "Maar die vragen kan ik ook aan ChatGPT stellen: Welke mondelinge vragen kan een docent mij stellen? En die kan ik dan uit mijn hoofd leren." Toen zei ik: "Dat is toch juist wat we willen? Dat je iets leert?" Het blijft een interessant fenomeen. Zeker als ik ook naar mijn omgeving kijk, waar mensen helemaal niet bezig zijn met AI.

Waar ik zelf erg blij mee ben, is het feit dat steeds meer mensen het belang van face-to-face contact inzien. Het gesprek aangaan, naast de student of collega staan, proberen te begrijpen wat er speelt en wat de ander voelt, en op die manier het onderwijs vormgeven. Hopelijk wordt 2024 een jaar waarin we nog meer tijd zullen hebben voor dialoog met elkaar, met respect voor elkaar, en proberen we in goede gezondheid het beste ervan te maken.

 Erdinç Saçan geeft les aan Fontys Hogeschool ICT en is enthousiast over heel veel dingen, waaronder AI, hackathons en uitlegvideo's op YouTube. Lees hier zijn eerdere columns voor Bron. 

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.