oktober
2021

'Frisse Gedachtes helpt de wereld menselijker te maken'

Thom van Os (21) besefte toen hij paniekaanvallen kreeg hoe belangrijk het was om met anderen te praten over problemen. Als bestuurslid van het platform Frisse Gedachtes hoopt hij andere studenten ook de kans te geven hun hart te luchten.

De pandemie was net een maand bezig toen Thom van Os ineens overvallen werd door een paniekaanval. “Ik dacht dat ik gek werd”, vertelt de student technische natuurkunde. “Ik wist niet wat me overkwam. Toen ik op internet keek naar wat het kon zijn, kwam ik de meest verschrikkelijke dingen tegen. Paniekaanvallen stonden er ook tussen, maar op de een of andere manier ga je altijd uit van het ergste.”

Veel praten
Drie weken na zijn eerst aanval kon Thom al terecht bij een psycholoog. “In die drie weken praatte ik veel met mensen over mijn situatie. Ik belde ook allemaal vrienden die psychologie studeerden”, vertelt de Fontys-student.

Thom van OsPas later kwam hij online het platform Frisse Gedachtes tegen, een plek waar studenten anoniem met andere (psychologie)studenten kunnen praten over hun problemen. “Als ik dat eerder tegen was gekomen had ik er waarschijnlijk gebruik van gemaakt.”

Thom is overtuigd van de kracht van het platform, waar hij sinds kort bestuurslid van is. “Ik ontdekte Frisse Gedachtes per toeval, omdat ik twee van de oprichters nog kende van de basisschool. Ik zag de website voorbij komen en het sprak me meteen aan. Ik had zelf gemerkt hoe fijn het was om met anderen te kunnen praten over mijn paniekaanvallen. Het concept van studenten die elkaar helpen vind ik mooi.”

Toen er een nieuw bestuur werd gezocht was de keuze voor Thom dus snel gemaakt. “Ik bewonder Sem, Sam en Thomas (de oprichters, red.) en werd door ze geïnspireerd. Het feit dat mensen gewoon soms iets voor anderen willen doen zonder daar zelf beter van te worden, daar wilde ik ook aan meedoen. Dit soort initiatieven maakt de wereld menselijker, niet alles draait om geld.”

Het platform vraagt aan universiteiten en hogescholen om partner te worden en daarvoor een financiële bijdrage te leveren. Dat geld gaat naar het onderhoud van de website en het uitbreiden van het platform, “Om er voor zoveel mogelijk studenten te zijn.” Voor zijn werk bij Frisse Gedachtes krijgt Thom niks. “Wel een hoop ervaring en energie, natuurlijk." Lachend: "En studievertraging.”

Meer energie
Zijn werk bij Frisse Gedachtes doet Thom naast zijn minor Embrace TEC. “Ik krijg meer energie van wat ik bij Frisse Gedachtes doe, dus ik zou daar graag het meeste tijd aan besteden. Maar ik wil ook mijn studie afronden, hopelijk lukt dat aan het eind van dit collegejaar.”

Mentaal gaat het in ieder geval weer heel goed met Thom. “Acht maanden geleden had ik voor het laatst een paniekaanval. Het duurde alles bij elkaar iets minder dan een jaar om weer de oude te worden. Echt de oude word je trouwens nooit. Het is de meest akelige periode die ik heb meegemaakt in mijn leven, maar ook de meest leerzame. Ik ben nog nooit zo hard gegroeid als mens.”

Als het soms toch weer even wat minder gaat, dan raakt hij niet meer in paniek. “Dan denk ik: ach, morgen weer een dag. We beginnen morgen gewoon weer opnieuw.” [Leoni Andriessen]

Kort geleden is in Eindhoven een lokaal bestuur aangesteld voor Frisse Gedachtes. Het bestuur is nog op zoek naar Fontys-leden. Geïnteresseerden kunnen mailen naar fgeindhoven@gmail.com.

Evelyne Meens
2021
Fantastisch bezig Thom! Jij bent een mooi voorbeeld van 'practice what you preach'.
W. Hardeman
2021
Wauw, Thom! Wat dapper van jou dat je hiermee naar buiten treed, je kwetsbaar op durft te stellen en er tevens andere studenten mee gaat helpen! Top!!!
Het is inderdaad zó belangrijk om aan jezelf te werken; en dat wordt nog weleens onderschat.
Nogmaals: super!
Thom van Os
2021
Dankjewel, sluit me hier helemaal bij aan! Wacht ook niet te lang met het zoeken naar hulp, zowel professioneel als binnen je eigen omgeving.