Fontysteams ondersteunen sporters Alpe D’HuZes

Twaalf studenten van Fontys Paramedische Hogeschool gaan eind deze maand in Frankrijk deelnemers van Alpe d’HuZes ondersteunen. Van Hogeschool Mens en Gezondheid doet een fors team verpleegkundestudenten dat al sinds 2013.

Tweedejaarsstudent Tané Graumans staat 2 juni met elf medestudenten van de opleiding Fysiotherapie op de Alpe d’Huez. Als onderdeel van het medisch team gaat zij deelnemers van Alpe d'HuZes helpen de berg op te komen.

Tané GraumansTané’s werkzaamheden zullen vooral bestaan uit masseren, masseren en nog eens masseren. “En mensen moed inpraten, want het is voor amateursporters niet niks om die berg te bedwingen. Sommigen gaan zelfs meerdere keren omhoog."

Voor Tané wordt het een weerzien met de Alpenreus. Ook in 2015 stond ze al eens op de berg. Toen vooral als supporter van haar moeder die de berg op fietste om haar overleden oom te herdenken.

Bijzondere sfeer
Een indrukwekkende ervaring, weet ze nog goed. “De sfeer op de berg is heel bijzonder. Er fietsen en wandelen duizenden mensen naar boven die elkaar niet kennen en er staan duizenden supporters langs de kant, maar op die dag is het één grote familie.”

De berg heeft dan ook iets speciaals volgens Tané. “Mensen beklimmen de Alpe d’Huez voor het goede doel, om geld in te zamelen voor KWF, maar velen doen het ook om een dierbare te gedenken. Bovenop die berg is iedereen even iets dichterbij diegenen die ze verloren hebben.”

Trainingsdagen
Het team fysiotherapiestudenten van Fontys reist al op zondag 29 mei af naar Frankrijk en verblijft een week in het Alpengebied. “De maandag en dinsdag voor het evenement trainen mensen op de berg en dan zijn wij dus al aan het werk.”

Alpe d'HuZes 2019. Foto: Marco AmmersOp woensdag, daags voor de koersdag, mogen de vrijwilligers zelf naar boven tijdens Alpe d’HuZus en dat gaan de studenten ook zeker doen. “Ik weet niet of dat op die woensdag zal zijn, want ook dan moeten we werken”, vertelt Tané. “Maar dat we allemaal een keer naar boven gaan die week, dat is zeker.”

Leerzame ervaring
Het initiatief voor het fysiotherapieteam van Fontys komt van docent Johan Huijsmans. Hij wilde eigenlijk al in 2020 met studenten afreizen naar Frankrijk, maar toen gooide corona roet in het eten en ook in 2021 kon het evenement niet doorgaan.

Johan-Huijsmans“Mooi dat we nu wel kunnen gaan”, stelt Huijsmans. “Ik verwacht dat het een heel leerzame ervaring wordt voor de studenten. Niet alleen op het gebied van de sportmedische ondersteuning, maar vooral ook op het gebied van het samenwerken en alles wat er verder bij komt kijken. Het zal een intensief weekje worden.”

Verpleegkunde
Bij Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid weten ze al hoe intensief dat is. Al sinds 2013 gaat een team studenten van de opleiding Verpleegkunde met hetzelfde doel naar de Franse Alpen. Ook dit jaar gaat er weer een team van bijna 50 studenten een volle week die kant uit, stelt FHMG-medewerker Nard Langenberg.

“We gaan een volle week. We hadden plaats voor 50 studenten, maar er had zich bijna dat dubbele aantal aangemeld.”  Het doel voor dit team is tweeledig. “Aan de ene kant stimuleren we hiermee vrijwilligerswerk en daarmee ook een stukje persoonlijke ontwikkeling. "

“Aan de andere kant doen de studenten ervaring op die ze later in hun werkloopbaan heel goed kunnen gebruiken. Onze studenten gaan immers allemaal ooit te maken krijgen met mensen met kanker, met chronische ziektes.  Los van het verzorgen van catering en het fysiek begeleiden van deelnemers voorafgaand en tijdens het evenement, is ook het bieden van emotionele ondersteuning een belangrijke taak.”

Waarom de twee verschillende Fontysteams de handen niet ineen hebben geslagen? “Daar is zeker wel overleg over geweest, maar dat heeft nog niet tot een samensmelting van de twee initiatieven geleid.” Daar komen volgens Langenberg ook praktische hobbels bij kijken: “De groep wordt dan zo groot dat het alleen al qua vervoer lastiger is.” [Ivo van der Hoeven, Jan Ligthart]

De verrichtingen van de studenten fysiotherapie zijn te volgen via Instagram:  fontysfysio_alpedhuzes