Fontysstudent Kim Busch zwemt zich naar het WK

Meerdere keren per week trainen, deelnemen aan het WK Zwemmen in Boedapest en tussendoor ook nog studeren. De 24-jarige Kim Busch, eerstejaarsstudent Finance & Control, heeft het er maar druk mee.

Het is maandagochtend als Kim de telefoon opneemt voor een interview. Ze is dan net een paar uur thuis van haar reis naar Boedapest, de Hongaarse stad die de afgelopen twee weken in het teken stond van het WK Zwemmen. “We zijn op woensdag 15 juni vertrokken”, vertelt Kim. “Dat ging niet heel soepel. De vlucht werd gecanceld, waardoor we een hectische start hadden.”

Estafette
Eenmaal in Boedapest is Kim meteen gestart met haar trainingen. Twee dagen later vond haar eerste wedstrijd plaats. “We begonnen met de estafette 4x100 vrij. Ik had er van tevoren heel veel vertrouwen in, maar de 100 meter bleek iets te lang voor mij. Ik had heel veel pijn op het einde.”

Kim BuschToch is Kim trots op het resultaat dat ze samen met haar teamgenoten heeft neergezet. “We zijn zevende geworden. We hebben als nieuw team - Ranomi Kromowidjojo en Femke Heemskerk zijn gestopt - de finale gehaald en dat is een hele prestatie.”

Halve finale
Tijd voor rust was er na de wedstrijd niet. Nachtje slapen en hup, meteen weer het water in. Kim kwalificeerde zich namelijk ook nog voor de individuele wedstrijd 50 vrij. Daarmee belandde ze in de halve finale en werd ze uiteindelijk dertiende.

“Ik denk dat er zo’n veertig zwemmers meededen, dus dertiende van de wereld is best netjes. En hoewel ik blij ben dat ik voor het eerst een individuele halve finale op het WK heb behaald, baal ik tegelijkertijd ook. Want ik weet dat ik beter kan.”

Binnenkort kan Kim zich opnieuw bewijzen. De voorbereidingen voor de volgende wedstrijden zijn namelijk al begonnen. Half juli gaat ze naar Zwitserland, een paar weken later doet ze mee aan het EK. "Ik ben gekwalificeerd voor drie wedstrijden. Ik hoop dat ik een individuele finale kan halen, dat is mijn doel. Het liefst ga ik dan natuurlijk ook nog voor een medaille.”

Laag pitje
Trainen, trainen en nog eens trainen. Dat is zo’n beetje het enige waar Kim op dit moment aan kan denken. En haar studie? Die staat even op een laag pitje. “Ik heb een topsportregeling, waardoor ik tussentijdse toetsen niet hoef te maken en projecten later in mag leveren als dat nodig is. Vandaag zou ik eigenlijk een toets moeten maken, maar ik heb vanwege het WK geen tijd gehad om daarvoor te leren.”

Topsport staat bij Kim - voorlopig - op de eerste plaats. Op school is ze bijna nooit. “Maar ik ben wel heel blij om naast het zwemmen ook nog iets anders te hebben, om met iets anders bezig te kunnen zijn. En bovendien: als ik stop met zwemmen, moet ik natuurlijk wel iets hebben om op terug te kunnen vallen.”

Over twee jaar hoopt Kim naar de Spelen in Parijs te kunnen. Daarna ziet ze wel weer verder. “Misschien dat ik me dan vol op mijn studie wil gaan richten. Zwemmen moet natuurlijk wel leuk blijven; je maakt veel uren. Maar zolang het in mijn plaatje past, blijf ik het doen.” [Karen Luiken]