mei

Fontysalumnus verovert de wereld met natuur

Nieuwste vinding Mestic, kleding uit koeienmest, goed voor Global Change Award van 150.000 euro

Fontysalumnus en oud-docent Jalila Essaidi betrekt volgende maand met haar Stichting Bioart Laboratories een groot nieuw pand in het Eindhovense Brainport Park. Essaidi (36) timmert met biokunst en afgeleide toepassingen flink aan de weg. De Veldhovense geniet inmiddels internationale bekendheid met haar 'kogelwerende huid' en kleding op basis van koeienmest.

Essaidi studeerde in 2009 af aan de Academie voor Beeldende Vorming (ABV) van Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. De afgelopen negen jaar gaf ze daar het vak bioart in de vooropleiding beeldend. Hiermee is ze onlangs gestopt, omdat haar stichting en de bedrijven die ze heeft opgericht al haar aandacht vragen.

In Brainport Park, nabij Eindhoven Airport, wil Essaidi nog meer dan ze nu doet inzetten op haar programma International Talent in Residency: "Dat is voor alle talenten die in een laboratorium willen werken en pionieren met de materialen van de toekomst. In blokken van drie maanden komen er clubs uit de hele wereld hun ideeën uitwerken."

Uitblinken
Ze zou daar ook graag meer studenten van Fontys ABV verwelkomen. "Juist zij zijn het die hierin gaan uitblinken, niet per se de designers of de engineers. Dat komt door hoe ze opgeleid worden. Overdracht, kunnen communiceren, creativiteit; dat is essentieel, daar zit de kracht van Fontys. Het stukje ondernemerschap missen ze misschien, maar dat wordt ze hier dan wel bijgebracht."

Momenteel bivakkeert ze nog in een ruimte van het oude Philips-complex Strijp-T. Haar onderneming telt inmiddels vijf fte's en ook zijn er gemiddeld dertig studenten bezig met onderzoek in het laboratorium. Het was voormalig burgemeester Rob van Gijzel die haar naar Eindhoven haalde, met de vraag of zij haar manier van werken en denken open wilde stellen. "Ik ben bezig om de generatie klaar te stomen die het van mij gaat overnemen. Er is namelijk een grote vraag ontstaan bij universiteiten en hogescholen naar mensen die met nieuwe materialen werken en hierin les kunnen geven."

Awards
Essaidi is enorm gefascineerd door de natuur en is constant op zoek naar innovatieve cross-overs op dat gebied. Tijdens de Master Kunsteducatie die ze bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten volgde, won zij de Designers & Artists 4 Genomics Award plus 25.000 euro met haar idee voor een kogelwerende huid. Niet letterlijk kogelwerend, maar de jonge onderzoekster ontdekte dat synthetische spinnenzijde, afkomstig van gemodificeerde geiten, fantastische eigenschappen heeft. "Er loopt een medisch onderzoek naar het gebruik ervan als huid voor mensen met brandwonden of doorligplekken. Het is sterk, je kunt er grotere stukken van produceren en het is bio-afbreekbaar."

(lees verder onder de video)

Haar nieuwste vinding Mestic, kleding uit koeienmest, leverde haar onlangs de Global Change Award van de H&M Foundation op en liefst 150.000 euro. De Fontysalumnus past een proces toe waarbij van cellulose uit de mest biotextiel, -plastic en papier is te maken. Het geld gebruikt ze om haar vinding 'marktrijp' te maken. Samen met het Zweedse modeconcern H&M bezoekt Essaidi later dit jaar grote textielfabrieken in Shanghai en retailers in Milaan.

Inmiddels is er wereldwijd belangstelling voor haar producten en was ze zowel met de bulletproof skin als Mestic te zien op CNN. (TD)

Foto van Jalila Essaidi: Cleo Goossens
Foto van Mestic: Ruud Balk