Venlo,
september

Fontys ziet af van vaccineren op locatie in Limburg

Studenten in Venlo leken deze maand de mogelijkheid te krijgen om zich zonder afspraak op de campus te laten vaccineren tegen het coronavirus. Maar Fontys ziet hiervan af. In andere steden kan de hogeschool deze service namelijk niet aanbieden.

De organisatie van deze operatie zou in handen zijn van de GGD Limburg-Noord. Op 14, 15 en 16 september moest hiervoor dan een ruimte op de campus in Venlo beschikbaar worden gesteld. Ook buitenlandse studenten – traditioneel goed vertegenwoordigd bij Fontys in Noord-Limburg – kwamen voor een prik zonder afspraak in aanmerking.

Bram ten KateMaar directeur Bram ten Kate van Fontys International Business School in Venlo maakte als gebouwbeheerder bezwaar tegen het feit dat deze faciliteiten alleen op zijn campus zouden worden aangeboden.

Ten Kate: "Wij moeten ons helemaal niet met dit soort vraagstukken bezig houden, het heeft niets met de school te maken. Bovendien vind ik persoonlijk de berichten over de effectiviteit op lange termijn nogal alarmerend. Studenten die in Venlo staan ingeschreven hebben allemaal een vaccinatie-uitnodiging gehad van de GGD. Verder is het een privé-zaak."

Het college van bestuur van Fontys besloot vervolgens maandagavond om zelf een streep te zetten door het vaccineren in Venlo, maar dan vanuit het oogpunt van eenheid.

Niet in Eindhoven en Tilburg
Het ministerie van OCW heeft aan onderwijsinstellingen gevraagd te regelen dat prikbussen op hun locaties kunnen komen. Inmiddels biedt de Erasmus University Rotterdam studenten de gelegenheid om zich op een campus zonder afspraak gratis te laten prikken, in een prikbus van de GGD.

Op de Fontys-campussen in Eindhoven en Tilburg kon deze mogelijkheid dus niet worden geboden.

“Vaccineren zonder afspraak kan sowieso al op onze bestaande vaccinatielocatie in Eindhoven (aan de Theo Koomenlaan, vlak bij Fontys Sporthogeschool, red.)”, aldus een woordvoerder van de GGD Brabant-Zuidoost. “Daar proberen we de drempel al mee te verlagen. We bekijken of dat voldoende is.” [Tekst loopt door onder foto]

Bedreigd
Volgens haar ligt het vooral bij ouders gevoelig om prikbussen of –locaties op scholen in te zetten, omdat zij er voor hun gevoel dan minder zeggenschap over hebben. “Er zijn ook voorbeelden dat medewerkers van prikbussen zijn bedreigd. Dat is op zich wel een ding.”

GGD Brabant-Zuidoost volgt momenteel de landelijke lijn om dit niet bij scholen te faciliteren. “Als Fontys dat wel graag wil, is dat iets dat nog uitgezocht moet worden. Het lastige is dat je bijvoorbeeld niet weet hoeveel studenten nog niet gevaccineerd zijn en wat de reden is om het niet te laten doen.”

Ook op de campussen van Fontys in Tilburg komt geen prikbus. “Mensen kunnen gebruikmaken van onze open inloop in het Willem II-stadion", laat een woordvoerder van GGD Hart voor Brabant weten.

Sittard
Fontys was nog van plan om de GGD Limburg-Zuid te benaderen met de vraag of die een prikbus op de campus in Sittard wil stationeren. Door het besluit van het college van bestuur is dat nu niet meer aan de orde. [Tim Durlinger/Jan Ligthart]