Fontys wil student ‘ondernemender’ maken

Studentondernemer: “Ik heb geleerd door de bril van de ondernemer te kijken”

Een leven lang werken voor één baas is verleden tijd. Van de nieuwe werkende wordt ondernemerschap verwacht. Het Centrum voor Ondernemerschap van Fontys ondersteunt studenten. Is ondernemerschap voor iedere student weggelegd?

Stef van Lierop had altijd het idee dat hij voor zichzelf wilde beginnen. “Mijn generatie, de millenials, is heel individualistisch. We willen voor onszelf leven, regie houden over ons eigen leven. Bedrijfsloyaliteit kennen wij niet. Maar je moet dan ook risico en verantwoordelijkheid durven nemen, vind ik. Het een kan niet zonder het ander. Ik wil het risico nemen, ondernemer zijn en daarmee al tijdens mijn studie beginnen. Daarom ben ik de minor Ondernemerschap gaan volgen bij Fontys”, vertelt de derdejaars student Mechatronica.

Kansrijk product
Inmiddels heeft hij samen met andere deelnemers aan de minor een kansrijk product ontwikkeld: Insight. Dit is een sensor voor de akkerbouw, waarmee agrariërs kunnen meten hoe de gesteldheid van de bodem is. Ze kunnen dan gericht bemesten of vocht aan de grond toevoegen. “Het bespaart mest en water, dat is kostenefficiënt en bovendien milieuvriendelijk”, aldus Van Lierop.

“Het mooie van het team achter Insight is dat het is samengesteld uit studenten uit verschillende disciplines, naast techniekstudenten ook bijvoorbeeld een student Commerciële Economie”, vertelt Victor van der Linden, manager van het Centrum voor Ondernemerschap (CvO). “Samenwerking is belangrijk. Ieder heeft zijn eigen kwaliteiten. De een heeft een goed idee dat hij wil uitvoeren, de ander is goed in het op de markt zetten van een bestaand idee. In de minor leren studenten niet alleen hun eigen talenten te herkennen en ontwikkelen, maar ook om een succesvol team samen te stellen.”

Soft skills
Van Lierop vindt dat hij tijdens de minor ook veel over zichzelf te weten is gekomen. “We leerden uiteraard de basisvaardigheden voor een ondernemer - netwerken, human resource management, een businessplan maken – maar er was ook veel aandacht voor de soft skills. Ik had zelf bijvoorbeeld niet in de gaten dat ik een sterke persoonlijkheid heb. Als ik ergens binnenkom, kan ik het humeur van iedereen beïnvloeden. Als je dat weet van jezelf, kun je er rekening mee houden.”

“Het gaat erom dat je leert wat je zelf hebt toe te voegen, dat je weet waar je sterk in bent en dat ook kunt verkopen”, meent Van der Linden van het CvO. “Als we zeggen dat we als Fontys ondernemerschap aanmoedigen, bedoelen we niet dat iedereen ondernemer moet worden. Maar feit is wel dat de arbeidsmarkt steeds meer bestaat uit zelfstandigen. Dus je moet ervoor zorgen dat ze jou kiezen en leren hoe je kunt samenwerken in collectieven”, aldus de manager.

Streetwise
“We moeten niet van iedereen een ondernemer willen maken”, meent ook ondernemer Rob Zopfi, die vanuit het CvO adviezen geeft aan studenten. Hij heeft onder meer een agentschap in duurzame buitensportartikelen in Eindhoven. “Maar studenten kunnen veel leren en het is goed ondernemers in de dop tijdens hun studie al te helpen. Dat gebeurt bij topsporters ten slotte ook.”

Zopfi ziet grote verschillen in de deelnemers aan de minor. “Sommigen zijn al streetwise, maar moeten nog een keer op hun gezicht gaan. Anderen hebben een goed idee, maar zijn heel bleu. Ik zie in ieder geval bij iedereen veel enthousiasme. Om een echte ondernemer te worden, heb je vooral lef nodig. Je moet risico durven nemen. Het kan ook geen kwaad als iedere student meer fiscale kennis zou hebben, die kennis is voor iedereen interessant. Hoeveel mensen niet weten wat BTW betekent....”

Bijzonder gevoel
“Als studenten er bij ons achter komen dat ondernemerschap toch niks voor hen is, is dat ook waardevol”, meent Van der Linden. Ondertussen hebben ze allerlei vaardigheden geleerd, die altijd van pas komen. Ze durven initiatief te nemen.” Studentondernemer Van Lierop: “Ik heb geleerd door de bril van de ondernemer te kijken. Ik wist al wel dit ik dit wilde, nu weet ik het zeker. Maar je moet er wel wat voor doen. Ondernemer zijn, is een manier van leven. Geen negen-tot-vijfmentaliteit hebben en keihard willen werken. Het is echt mijn passie.” “De vrijheid van handelen, je eigen geld verdienen en van niets en niemand afhankelijk zijn, geeft een bijzonder gevoel”, aldus Zopfi. [Petra Merkx]