februari
2022

Fontys wil scoren met esports

Esports worden steeds populairder. Spelers schrijven zich wereldwijd massaal in voor toernooien of competities om online of op evenementen de digitale strijd met elkaar aan te gaan. Fontys kan natuurlijk niet achterblijven en start nu een eigen esports-community op.

De term esports is afgeleid van het Engelse electronic sports. De bezigheid heeft zich in de afgelopen jaren razendsnel ontwikkeld en is populair bij een groot publiek. Overal ter wereld vinden toernooien en competities plaats. Miljoenen mensen doen mee. Zelfs professionele voetbalclubs hebben eigen esports-teams.

En Fontys nu dus ook. Docenten Bart Bezooijen en Monique van Rooijen van de opleiding Sportmarketing zetten zich met veel enthousiasme in voor het project. “Een paar jaar geleden ontdekten we dat de komst van gaming ertoe leidt dat een aantal van onze studenten ging werken in gaming, en dan met name in esports”, zegt Bezooijen.

“We wilden er meer vanaf weten en voelden de urgentie om onderwijs te geven over dit onderwerp. We willen bijdragen aan ontwikkelingen in het werkveld.”

Kwalificaties
Wat volgde was een keuzevak over esports, gevolgd door een boek. Niet veel later ontstond het idee om een esports-team binnen Fontys op te richten. Anderhalve week geleden vonden daarvoor de kwalificaties plaats.

“Twintig studenten hebben zich aangemeld”, zegt Bezooijen. “Daarvan worden er acht toegelaten, die drie maanden lang wekelijks een wedstrijd zullen spelen. We richten ons in eerste instantie op de games League of Legends en Rocket League.”

TychoTycho, eerstejaars student elektrotechniek, vormt samen met Jordy en Bas het team voor Rocket League. “Ik hoorde via een vriend van mij dat Jordy en Bas nog op zoek waren naar een derde speler”, zegt hij. “Ik heb voor de grap een berichtje gestuurd om te kijken of het iets was.”

Appeltje eitje
En of het iets was. Het trio deed mee aan de kwalificaties en kwam daar zonder al te veel problemen doorheen. “We hadden een tegenstander waarvan het niveau een stuk lager lag dan dat van ons.”

Zijn teamgenoot Jordy studeert ICT en zit “wederom” in zijn eerste jaar. Van twijfel was geen sprake toen hij van zijn klasgenoot Bas de vraag kreeg om deel te nemen aan de kwalificaties voor het esports-team van Fontys.

“De interesse was er voor mij meteen. Ik game veel - in goede weken zo’n twintig tot dertig uur - en vind het leuk om er op deze manier mee bezig te zijn. Bovendien zou het top zijn als we hierdoor nog beter worden in Rocket League.”
Jordy

Gamen op locatie
De studenten trainen in hun vrije tijd regelmatig met z’n drieën, woensdag is de eerste échte wedstrijd. Liefhebbers en geïnteresseerden kunnen het duel live volgen via Twitch

Nu doen de studenten alles nog vanuit huis, binnenkort mogelijk op school. Fontys kijkt naar verschillende opties. Met een beetje geluk komt er zelfs een speciaal esports-lokaal met goede apparatuur. Inclusief coaches die de teams kunnen begeleiden.

“Dit is pas het begin”, zegt docent Bezooijen: “We zijn in een opstartfase. We willen zoveel mogelijk studenten laten gamen, en dat betekent dat we straks ook naar andere gametitels dan alleen Rocket League of League of Legends moeten kijken.”

Van Rooijen vult aan: “Voor het einde van het jaar willen we meer toernooien uitrollen. Misschien binnen de opleiding, maar we denken ook aan klassencompetities. Iedereen is welkom.” [Karen Luiken]

Milo
August
Spelen jullie ook normale spellen?
Ron Mélotte
February
2022
Leuk idee dat Fontys wil scoren met esports!
Acer biedt daarvoor oa een mooi platform aan: Planet9. Wat overigens een leuker en beter idee voor onze studenten is: serious gaming. Oftewel esports voor ICT studenten: Hacking Battlegrounds is daar een goed voorbeeld van. Daarnaast zijn er bij FHICT sinds 2019 studentgroepen die elk jaar trainen om in de Nederlandse competitie mee te doen die dit jaar op 14 mei plaatsvindt (challengethecyber.nl) in Zoetermeer. Ik ben voor scoren met esports: maar dan wel met serious gaming in plaats van gamen voor de fun. Naast het feit dat gaming voor fun veel tijd en geld kost, kan je bij hacking battlegrounds (lees CTF's) geldprijzen winnen én ontwikkel je de juiste kennis en vaardigheden als toekomstig IT-professional.
Roy Houtkamp
February
2022
Mocht er ooit een Dota 2 team opgericht worden en men heeft daar een coach voor nodig (voor zowel de spelers als in het spel) meld ik mij daar graag voor aan :)