maart

Fontys wijst op privacy-risico’s Google

Fontys houdt het gebruik van Google-software door medewerkers en studenten niet tegen, maar wijst wel op privacy-risico’s. Dat zegt informatiebeveiligingsadviseur Hub Gerats van de hogeschool, nu het gebruik van Google voor onderwijsdoeleinden in opspraak is.

De onderwijsministers Van Engelshoven en Slob wijzen in een brief aan de Tweede Kamer op de privacy-gevaren die het gebruik van Google-producten met zich meebrengt. Het gaat met name om Google Workspace en Google Workspace for Education, en het gebruik van bijbehorende applicaties als Gmail, Google Classroom en Google Docs.

De softwarereus verzamelt met name metadata van zijn gebruikers: waarnaar zoekt iemand met Google, met wie heeft men contact en hoe lang is iemand ingelogd? Persoonlijke (adres)gegevens worden echter ongemoeid gelaten.

Potentieel risico
Gerats vindt in het algemeen én in het bijzonder voor toepassingen in het onderwijs, dat het eigenaarschap van dit soort gegevens bij de persoon zelf moet liggen en niet bij Google. Onvoldoende of geen controle hierover vormen in zijn ogen zeker een potentieel risico voor de toekomst.

“Persoonlijk ben ik avers van gepersonaliseerde advertenties. Misschien wil je niet dat een bedrijf bijhoudt dat jij op zwangerschapstesten hebt gezocht? Hub GeratsHet is goed als medewerkers en studenten kritisch zijn op hun privacy.”

Bescherming complexer
Met het versneld digitaliseren van het hoger onderwijs is de bescherming van die privacy een belangrijke en steeds complexere zaak, aldus de Corporate Information Security Officer (CISO) van Fontys. Het vraagt ook de voortdurende aandacht van de hogeschool, weet hij.

In de Kamerbrief melden de ministers dat zowel digitaliseringsorganisatie SURF als SIVON (besturenkoepel primair en voortgezet onderwijs) namens het onderwijs in gesprek zijn met Google om ervoor te zorgen dat privacy-risico’s worden uitgesloten. “Een goede zaak”, vindt Gerats.

Microsoft onderzocht
Bij Fontys wordt hoofdzakelijk gebruikgemaakt van de software van Microsoft (OneDrive, Outlook, Word, Teams). De producten en diensten van Microsoft zijn twee jaar geleden onderzocht. “Naar aanleiding daarvan zijn aanvullende afspraken met Microsoft gemaakt”, aldus de CISO. “Onze Dienst IT ondersteunt geen Google-software.”

Niettemin is het bij Gerats bekend dat sommige Fontys-instituten ook Google-producten gebruiken, bijvoorbeeld om in contact te blijven met studenten in deze coronatijd. “We houden het gebruik hiervan niet tegen maar wijzen wel op de privacy-risico’s.”

Software verbieden
Het gebruik van door de Dienst IT aangeboden software wordt volgens hem daarom aangemoedigd. “Fontys schroomt niet, indien nodig, om software met een hoog risico te verbieden en monitort daar dan ook op.” Grote leveranciers als Google en Microsoft worden landelijk getoetst door SURF. [Tim Durlinger]

Frank Maas
2021
Ik begrijp nog steeds niet waarom de hogescholen en universiteiten niet zelf de benodigde software ontwikkelen. Dat was zeker tot midden jaren 90 heel normaal (zij hebben in feite het internet vorm gegegeven). En wat is nog het nut van Surf als die dat ook niet meer zouden doen maar slechts managen en adviseren? Wij laten blijkbaar het gereedschap voor het maatschappelijk zo belangrijke onderwijs aan al dan avontuurlijke ondernemingen. Voetnoot: veel van de software van MS is naar mijn bescheiden mening helemaal niet echt geschikt voor het onderwijs.
Cor
2021
Fontys ondersteund Google wel.
zelf ben ik juist vanwege die privacy een fervent tegenstander van Google (en Facebook).
maar op mijn Fontys laptop staat google als standaard zoekmachine ingesteld. helaas.
Marco
2021
Sja....da's mij ook een doorn in het oog, en eerlijk gezegd ook lastig te begrijpen als Dienst IT zich werkelijk zorgen zegt te maken om privacy, dat je dan de Google Search door middel van Group Policy door de strot geduwd krijgt....ik kan dat niet rijmen...