oktober

Keuzegids: Fontys wederom een middenmoter

De Keuzegids heeft Avans opnieuw uitgeroepen tot de beste grote hogeschool van Nederland. Qua tweejarige opleidingen scoort Saxion het hoogst. Fontys is, net als voorgaande jaren, met een gedeelde vierde plek een middenmoter.

Voor de elfde keer in dertien jaar leidt ‘buurman’ Avans de ranglijst van grote hogescholen. Ze dankt haar totaalscore van 71,5 punten vooral aan haar opleidingen in de vakgebieden economie & bedrijf en gedrag & maatschappij. In totaal mogen 25 Avans-studies zichzelf ‘topopleiding’ noemen.

Windesheim en Zuyd Hogeschool zijn net als vorig jaar de nummers 2 en 3 terwijl NHL Stenden, Fontys en Leiden de vierde plaats delen met elk 60,5 punten. Hekkensluiters in deze ranglijst zijn opnieuw de Hogeschool Inholland met 52 punten en de Haagse Hogeschool, de Hogeschool Utrecht en de Hogeschool van Amsterdam met elk 54 punten.

VIAA
Van de middelgrote instellingen heeft de christelijke Hogeschool VIAA uit Zwolle de (eveneens) Christelijke Hogeschool Ede met een half punt verschil van de eerste plaats gestoten. Ze scoren met 79 en 78,5 punten flink hoger dan de beste grote hogescholen, net als trouwens de HZ university of applied sciences, Breda University of applied sciences en Driestar Educatief.

Van de hogescholen met ten minste vier beoordeelde associate degree-opleidingen is Saxion de nieuwe nummer 1, met een totaalscore van 76. Windesheim en de Hanzehogeschool Groningen volgen op flinke afstand. Fontys sluit de rij met 49 punten.

De Keuzegids Hbo baseert zich op de oordelen van studenten in de Nationale Studenten Enquête, die dit voorjaar is afgenomen in opdracht van Studiekeuze123. Ook weegt mee of en hoe snel studenten hun diploma behalen. [HOP]