juli

Fontys voor het eerst in de prijzen bij HAN Ecomarathon

Bouw een superzuinig, elektrisch motorvoertuig en zorg dat je de snelste bent. Deze uitdaging namen acht tweedejaarsstudenten van de Fontys-opleiding Automotive zeer serieus. En met succes: team 17 won in de categorie drie- en vierwielers.

Een mijlpaal. Want dit is voor het eerst in de vijf jaar waarin Fontys meedoet dat een studententeam zijn concurrenten van HAN University of Applied Sciences, organisator achter de HAN Ecomarathon, verslaat. De efficiencyrace vond eind juni voor de veertiende keer plaats op het Midlandcircuit in Lelystad.

Naast de eerste plek in de categorie drie- en vierwielers eindigde team 17 op de derde plek in het overall-klassement, met een score van 528,5 kilometer. Ook Fontys-team 20 viel in de prijzen, en wel voor het meest innovatieve voertuig. In de werkplaats van Automotive bij Fontys Nexus in Eindhoven krijgen de studenten van team 17 twee weken na de race een wisselbeker overhandigd.

Op deze plek hebben ze hun bloed, zweet en tranen gegeven. Zes weken lang, wel 60 uur per persoon. Dat is bij elkaar 480 uur, een half manjaar. De aanwezige docenten, hun tutor en het tweekoppige hoofd werkplaats hebben dan ook niets dan bewondering voor deze prestatie.

Doorzettingsvermogen
Al die weken zagen zij door de ramen een verdieping hoger de studenten ontwerpen, sleutelen, bouwen en verbeteren. “Vooral de onderlinge samenwerking heeft bijgedragen aan dit succesvolle resultaat”, concludeert tutor Robert Jansen. “Jullie enthousiasme en doorzettingsvermogen waren ongekend. Dat heb ik zelden gezien.”

Ook de studenten erkennen dat de samenwerking heeft bijgedragen aan de overwinning. “Ieder van ons heeft zijn eigen expertise en heeft bijgedragen aan het resultaat”, aldus coureur Mees Coenen. “We hebben heel veel van elkaar opgestoken”, vult Ruben Hirs aan.

Alles wat de studenten tot nu toe hebben geleerd zit in dit voertuig. Het valt op om zijn eenvoud: niet te groot en strak afgewerkt. Naar eigen zeggen heeft hun driewieler gewonnen vanwege de goede aerodynamica, de stuurinrichting en de ‘stijfheid’, alleen de achterkant beweegt enigszins mee.

Kracht van een kampioen
Toch valt er wat te verbeteren, vinden de studenten. De aerodynamica zou bijvoorbeeld nog beter kunnen, met bijvoorbeeld een kap over de wielen. Om hem nog zuiniger te maken, denken ze onder meer aan het beter verdelen van het gewicht en het plaatsen van een andere, minder krachtige motor.

Kritisch blijven kijken, dat is de kracht van een kampioen. Maar vraag je wat de studenten het leukste vonden, dan is dat niet de race. “Het helemaal zelf bedenken en bouwen van een voertuig en het dan voor het eerst zien rijden. Dat is geweldig”, zegt Lucas Winkel. Zeven hoofden knikken instemmend. [Marieke Verbiesen]

Boilerplate

Aan de veertiende editie van de HAN Ecomarathon deden in totaal 19 voertuigen mee, waaronder 3 tweewielers en 16 drie- en vierwielers, tien zijn afkomstig van Fontys. Bij de prijsuitreiking na afloop van de race ging iets mis. Daarop stelde Fontys samen met de organisatie van de Han Ecomarathon een verklaring op voor team 17 van Fontys: “We stellen vast dat jullie helaas niet gewonnen hebben. Maar we stellen ook vast dat een tweetal spontane vermeldingen bij de prijsuitreiking onterecht aan jullie voorbij zijn gegaan. Ten eerste hadden jullie de derde prijs overall. En ten tweede hadden jullie het beste resultaat van de drie- en vierwielers. Op basis daarvan willen we jullie langs deze weg alsnog feliciteren met deze bijzondere vermeldingen.”

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

steve clemens
July
Zo trots!!!
Geef maar seintje wanneer jullie graag marketingstudenten opnemen in het team.
Je weet nooit waar dat toe leidt :-)
steve