januari

Fontys: geen subsidie ESC om foute 'grap'

Carnavalsfeest Aleph afgelast, thema #nietoo over de grens

Het jaarlijkse carnavalsfeest van dispuut Aleph uit Eindhoven is afgelast. Het thema 'de wil van een vrouw doet er #nietoo' gaat te ver, zo heeft het bestuur van de TU/e besloten en daar sluit Fontys zich bij aan. De TU/e heeft de subsidie voor de Eindhovense studentenvereniging nu stopgezet. Fontys was van plan subsidie te gaan verstrekken, maar heeft die procedure gestaakt. Ongeveer 75 Fontys-studenten zijn lid van de Eindhovense studentenvereniging.

Aleph is een onderdeel van het ESC (Eindhovens Studenten Corps) en een van de oudste disputen van de vereniging. Ieder jaar wordt voor hun carnavalsfeest een thema gekozen, en dat is altijd wel op het randje. Maar  het bijster vrouwonvriendelijke thema van dit jaar gaat over dat randje heen, zo vindt het College van Bestuur van de TU/e. Ook het dispuut zelf ziet in dat ze te ver is gegaan. In een brief biedt het zijn excuses aan, zowel aan de TU/e als aan Fontys, en stellen de studenten dat ze begrijpen dat de gebruikte teksten de goede naam van de opleidingen hebben geschaad.Ferd Simons.

Studievereniging
Ook studieverenigingen bij Fontys vinden dat Aleph te ver ging. Ferd Simons, secretaris van Young Financials, de studievereniging van Financieel Management van Fontys: "Binnen een vereniging is iedereen gelijk. Dat ondersteunen wij al met onze slogan 'Young Financials, where everybody counts'."

Sander Essens (penningsmeester) en Sheryl van Duijnhoven (secretaris) van studievereniging Innovum (Engineering) merken dat de negatieve publiciteit rondom studentenverenigingen ook invloed heeft op hoe studenten naar studieverenigingen kijken. "Wij organiseren ieder jaar een intro voor de nieuwe studenten", vertelt Sheryl. "Steeds vaker krijgen wij de vraag of dat toch geen ontgroening is. Wij als studievereniging hebben helemaal geen ontgroening." Daarom vindt Sander dat de studievereniging zich vooral daarop moet richten. Sheryl van Duijnhoven en Sander Essens."Wij gaan de verschillen benadrukken, zodat duidelijker is wat wij doen en we niet worden aangesproken op dingen die studentenverenigingen doen."

Vrouwonvriendelijk
Het vrouwonvriendelijke thema voor het carnavalsfeest zorgt voor veel ophef. Aan de reacties op social media te zien, vinden sommigen het meer dan terecht dat het feest is geschrapt, terwijl anderen het wel heel betuttelend vinden dat hier de humor niet van wordt ingezien.
Het bestuur van Aleph is voorlopig geschorst en er wordt nog overwogen om het ESC komende tijd te weren van academische activiteiten. Dit is afhankelijk van hoe het Senaat zal omgaan met deze situatie, aldus voorzitter van het College van Bestuur van TU/e Jan Mengelers. [Renée de Kruif]