juni
2020

Fontys trekt nog een sprintje, toch lichte daling aanmeldingen

Het aantal aanmeldingen bij Fontys is dit jaar licht gedaald: met een kleine 3 procent. Landelijk is een stijging te zien van 1,6 procent, zo maakt de Vereniging Hogescholen vandaag bekend. Door de coronacrisis hadden studenten-in-spé een maand langer de tijd om zich aan te melden: tot 1 juni.

Fontys trok daarbij nog een sprintje, wat op zich wel gebruikelijk is de laatste week: van -13,85 naar -2,94 procent. Vorig jaar waren er in absolute getallen 19.093 aanmeldingen, nu 18.503. Hiervan valt uiteindelijk een deel af, omdat mensen zich voor meerdere opleidingen kunnen opgeven, maar de cijfers geven wel een indicatie van de te verwachten groei of krimp.

Geen corona-effect voor zorg en onderwijs
Het lijkt erop dat alle aandacht voor zorg- en onderwijspersoneel tijdens de coronacrisis niet gaat leiden tot een hogere instroom bij gerelateerde opleidingen. Bij Fontys is zelfs een kleine daling te zien (nog geen 1 procent).

Ook de technisch opleidingen laten nog niet de zo verlangde stijging aan studenten zien. Met uitzondering van de Ad ICT, die maar liefst drie keer over de kop gaat. Groei zit ook bij opleidingen in de sectoren Gedrag en Maatschappij (+8,25 procent) en Recht (+3,64 procent).

Er zijn nog behoorlijk slagen om de arm te maken bij alle cijfers, onder meer vanwege de internationale studenten, bij Fontys goed voor ruim 10 procent van de instroom. Gaan zij dit jaar komen?

Landelijke cijfers
In totaal waren er 169.557 aanmeldingen voor een bachelor, associate degree (Ad) of master aan een Nederlandse hbo-opleiding. De grootste groei zit – net als andere jaren – bij de associate degrees, de tweejarige hbo-opleiding. Zij kregen bijna 20 procent meer aanmeldingen dan in studiejaar 2019/2020.

Als je de cijfers van 1 juni 2020 vergelijkt met die van 1 mei 2019, dan is er landelijk zelfs een stijging van 4,3 procent. [Petra Merkx]

Jacintha Melenhorst
June
2020