maart

Fontys-theoloog wordt tv-presentatrice

Fontysdocente Willien van Wieringen is een van de nieuwe gezichten van het programma ‘Geloofsgesprek’ van KRO-NCRV: “Ik zie dit als één groot avontuur.”

‘Geloofsgesprek’ bestaat sinds 2010 en gaat elke zondagochtend vooraf aan de rooms-katholieke eredienst die de omroep uitzendt. Met de docent Oude Testament en Hebreeuws aan de opleiding Theologie van Fontys Social Studies (locatie Utrecht), krijgt het programma voortaan een Fontys-tintje. Een vragenrondje.

Hoe zijn de producenten bij jou uitgekomen?
“Oud-presentator Leo Fijen stopte en ik heb gereageerd op een vacature. Samen met mediapriester Roderick Vonhögen en dominicaan Michael-Dominique Magielse werd ik uitgekozen. We presenteren om en om. Ik kreeg te horen: ‘De camera doet iets met jou’. Grappig, want het testfilmpje dat onderdeel was van de sollicitatie maakte ik, heel laagdrempelig, met MS Teams. Verder denk ik dat mijn gevarieerde achtergrond – als theoloog en docent – interessant is voor het programma.”

Wat is ‘Geloofsgesprek’ voor programma?
“Het is een interviewprogramma van een kwartier waarin steeds een katholieke gast centraal staat. Tijdens de gesprekken proberen we in het geloofshart van de gesprekspartner te kijken, te peilen waar hij of zij naar op zoek is, en hoe dit een inspiratie kan zijn voor anderen. Binnenkort komt overigens een oud-student van onze opleiding langs, die zich wil laten dopen.”

Je beide collega’s zijn geestelijken. Jij bent de enige leek én de enige vrouw. Hoe zie jij jouw rol in het presentatieteam?
“Ik heb inderdaad een andere levenservaring en werksetting. Ook mijn context is anders, want ik heb een vrouw en twee jonge kinderen. Daardoor kan ik wellicht andersoortige vragen stellen. Breder misschien… Ook kan ik mogelijk een identificatiefiguur zijn voor een groep kijkers.”

In de wereld is van alles aan de hand. Mensen zijn onzeker over de toekomst en maken zich zorgen. Wat kan het geloof daarbij in bredere zin nog betekenen?
“Mensen blijven zoeken naar zingeving en spiritualiteit. Het verschil is dat ze dat nu minder doen binnen vaste religieuze kaders dan een paar decennia geleden. Maar de fundamentele vragen blijven. Hoewel veel van onze studenten niet langer kerkelijk gebonden zijn, kan een vak als Theologie hierin ten diepste een rol houden."

"In die zin is het goed dat de opleiding Theologie sinds kort deel uitmaakt van Social Studies. Ook in dat bredere sociale domein zijn studenten bezig met zingevingsvragen. Vanuit onze opleiding willen we graag kijken hoe we studenten daarin kunnen ondersteunen. Bijvoorbeeld in de vorm van college-aanbod. Stilstaan bij zingeving blijft inspireren. Dat zie je hopelijk ook in het programma terug.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

Boilerplate

‘Geloofsgesprek’ wordt elke zondag om 9.45 uur uitgezonden op NPO 2. Willien van Wieringen is voor het eerst te zien op zondag 10 maart.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd