Fontys-studenten in finale duurzaamheidschallenge

Elf Fontys-studenten doen mee aan de HBO SDG Challenge. Samen met bedrijven sleutelen ze aan duurzame oplossingen voor maatschappelijke problemen. “Het mooie is dat die papieren SDG’s plotseling gaan leven.”

De Verenigde Naties formuleerde 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) voor een betere, schonere en eerlijkere wereld. De verbeterdoelen liggen op het vlak van onder meer klimaat, welzijn en (gender)gelijkheid. Ook Fontys sloot zich in 2019 formeel aan bij dit initiatief. Doel van de HBO SDG Challenge is om studenten, docenten en bedrijven onderling te laten samenwerken aan pasklare duurzame oplossingen.

Barbies in overall
Het ondertekende SDG Charter met (vlnr) burgemeester Jorritsma, minister Kaag, toenmalig Fontys-voorzitter Nienke Meijer, directeur SDG Charter Maresa Oosterman en president Philips Nederland Hans de Jong.Morgenmiddag staat de finale van de tweede editie gepland in Rotterdam. De tien deelnemende teams – willekeurig samengesteld uit studenten en docenten van tien hogescholen – werkten elk aan een bestaand vraagstuk van een bedrijf. Na een pitchronde waarin de deelnemers hun ideeën presenteren, beslist een expertjury welk concept potentieel het meeste impact heeft.

My Trân (International Communication Management in Eindhoven) is één van de deelnemende Fontys-studenten. Haar team ging aan de slag met SDG-5 ‘Gender Equality’.

“Voor havenbedrijf HES International bedachten we een plan om meer vrouwen te enthousiasmeren voor een baan in de op- en overslag. In deze sector werken tien keer zo veel mannen als vrouwen- deze werkgever zoekt daarin meer evenwicht.”

Hun idee omvat onder meer een educatief programma, dat HES kan inzetten bij rondleidingen door het bedrijf van schoolklassen of gezinnen. “Zo maken we ouders en kinderen bewust van het feit dat er meer vrouwen welkom zijn in het havenbedrijf. Het is een vooroordeel dat dit werk per definitie te zwaar of te gevaarlijk is.”

Om de emancipatie in de haven kracht bij te zetten ontwierp dit team bovendien een speelgoedpop. “Een soort Barbie die naast een jurk ook een overall aan kan, om volledig mee te weken in de terminal.”

My TranMotivatie
De Vietnamese My deed mee aan de Challenge omdat ze zich graag wil inzetten voor de SDG-doelen: “Ik interesseer me voor het stimuleren van gelijkheid. Doordat mijn moeder lector International Relations is op een universiteit, kom ik al van jongs af met mensen van alle werelddelen in aanraking. Ik wil graag meer leren over culturele verschillen én overeenkomsten, over wat ons verbindt. Ik geloof in de fundamentele gelijkheid van mensen.”

Ongeacht de uitkomst van de finale, vond ze haar deelname inspirerend. “Vooral het bedrijfsbezoek in de Amsterdamse haven was een eye-opener. Als je daar een hele dag rondloopt, ervaar je hoe dingen werken in de praktijk. Hopelijk leidt dat er ook toe dat ons idee daadwerkelijk kan bijdragen aan een betere balans in de M/V-verhoudingen in het havenbedrijf.”

Jip & Janneke-taal
Ook Bianca Smit, vierdejaars student Communicatie in Eindhoven, dingt morgen mee met haar team. “Samen met Antea Group, een internationaal technisch adviesbureau voor de leefomgeving, werkten we aan een communicatieplan.”

Bianca SmitsVoor de waterzuivering in de gemeente Utrecht ontwikkelden Antea-ingenieurs een innovatieve techniek om residu van het waterzuiveringsproces te verwerken, met het oog op de bescherming van de biodiversiteit. “Antea Group wil de inwoners van Utrecht beter informeren over de meerwaarde van dit proces. In Jip en Janneke-taal zeg maar, zodat meer mensen het oppikken.” Daarvoor is bijvoorbeeld een videoclip gemaakt, met laagdrempelige infographics.

Haar collega Emre Atak (Fontys International Business School in Venlo) is met name te spreken over het multidisciplinaire aspect van de samenwerking. “In ons team hadden we een engineering-student die het complexe procedé van Antea helder wist te vertalen naar de business- en de communicatiekant. Een studente Vormgeving hielp om ons verhaal voor de Utrechtse burger prima neer te zetten. Juist die diverse expertises zijn een meerwaarde. Zo komt de puzzel van de probleemoplossing precies samen.”

Emre_AtakGrote issues
Zowel Emre als Bianca zijn wijzer geworden van hun deelname. “De SDG’s lijken soms abstract maar ik denk dat iedereen een steentje kan bijdragen aan de verwezenlijking ervan”, zegt laatstgenoemde. “Dat begint er dan mee dat je er eerst meer in verdiept. Alleen in die zin al leerde ik volop van mijn inzet.”

Emre vult aan: “Ik ben sowieso veel bezig met duurzaamheid. Maar ik vond het geweldig om mee te brainstormen over nieuwe, innovatieve wegen en oplossingen, juist op relatief onbekend terrein. Ik merkte dat de SDG-doelen ineens gingen leven voor mij. Een fijn gevoel: het is mede aan onze generatie om oplossingen te vinden voor grote issues.”

Bianca verheugt zich op het afsluitende event van donderdag: “Ik denk dat ons idee potentie heeft, dus ik heb ook wel verwachtingen van de pitch. Maar ja, je weet natuurlijk nooit hoe zo’n jury erin zit.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]