september

Fontys-studenten gaan noodlijdende ondernemers helpen

Studenten van Fontys Hogeschool Financieel Management gaan in Eindhoven ondernemers helpen die in zwaar weer zitten en bij de gemeente aankloppen om bijstand. De studenten werken daarvoor samen met oud-ondernemers. Student Jeroen Biemans is de coördinator van dit initiatief: De ‘Eindhovense Zaak'. “We kunnen veel van elkaar leren.”

Een ondernemer met wie het tijdelijk minder goed gaat, kan gebruik maken van steun vanuit de Bbz (Besluit bijstandverlening zelfstandigen). Hij moet dan wel aantonen dat zijn bedrijf financieel gezond is. Maar in de praktijk blijkt vaak dat deze ondernemers hun boekhouding niet goed op orde hebben. Ze hebben ook geen geld om hun boekhouding uit te besteden. Gratis hulp van studenten Bedrijfseconomie, Accountancy of Fiscaal Recht komt dan goed van pas.

Onder meer Rotterdam en Arnhem gingen Eindhoven voor. De ‘Arnhemse Zaak’ en de ‘Rotterdamse Zaak’ blijken een groot succes, aldus Jeroen. “Wij beginnen nu met twee tot drie studenten, maar bijvoorbeeld de Rotterdamse Zaak bestaat al vijf jaar en daar helpen twaalf studenten elk jaar tussen de driehonderd en vierhonderd ondernemers”, vertelt Jeroen, zelf student Fiscaal Recht & Economie. Het mes snijdt overigens aan twee kanten. Voor de studenten geldt het werk als stage.

Aftrap
De Eindhovense Zaak is een initiatief van meerdere Eindhovense partijen. Naast Fontys zijn dat het Ondernemersklankbord en het Zelfstandigenloket van de gemeente. Maandag is de aftrap bij de Kamer van Koophandel, waar alle partijen een overeenkomst ondertekenen voor de samenwerking.

Jeroen is er echter al een tijdje mee bezig. “Ik liep vorig schooljaar stage binnen Fontys Financieel Management en werd door de teamleider vanuit Fontys, Paul Cornelissen, gevraagd om coördinator te worden van de Eindhovense Zaak.” Dat ging goed en nu het initiatief vaste vorm heeft gekregen, is Jeroen in dienst gekomen bij de gemeente Eindhoven. Voor 32 uur per week, want hij moet dit jaar ook nog afstuderen. “Dat ga ik in deeltijd doen.”

Aansturen
In de praktijk gaat hij straks om te beginnen twee tot drie studenten aansturen. “Wij krijgen hulp van een stagebegeleider vanuit Fontys en van de zogenaamde OKB-coaches. OKB staat voor OndernemersKlankBord. Daar werken oud-ondernemers, die op vrijwillige basis andere ondernemers ondersteunen.

We hadden laatst al een workshop met deze OKB-ers in Rotterdam. Het was leuk om te zien hoe verschillend zij en studenten een probleem aanpakken. Studenten willen meteen beginnen en hebben frisse, nieuw ideeën. De oud-ondernemers gaan eerst de diepte in, stellen veel vragen en brengen structuur aan in het probleem. We kunnen veel van elkaar leren. ‘Jong en oud = goud’, zoals ze dat zeggen.”

Ook al begint de Eindhovense Zaak pas maandag, er liggen volgens Jeroen al vier zaken te wachten. [Petra Merkx]