november

Fontys-studenten beamen zorgen minister over hoe corona hbo treft

Corona raakt het mbo en hbo hard, aldus minister Ingrid van Engelshoven. De onderwijsminister maakt zich zorgen over het welzijn van studenten en docenten en ook over de studievoortgang en de onderwijskwaliteit. Fontys-studenten beamen haar zorgen.

‘Studenten hebben het zwaar in deze tijd. Het thuisstuderen wordt door het merendeel van de studenten als lastig ervaren en studenten geven aan te maken te hebben met stress en depressieve klachten’, schrijft de minister in een brief aan de Kamer.

Vooralsnog is Minister Ingrid van Engelshovende angst voor studievertraging en -uitval niet terug te zien in de cijfers.
Het aantal gediplomeerde studenten bleef het afgelopen jaar vrijwel gelijk aan het studiejaar ervoor.

De uitval in het mbo is licht gedaald en in het hoger onderwijs is de uitval zelfs sterk afgenomen, mede door het niet toepassen van het bindend studieadvies.

Ook het aantal behaalde studiepunten van studenten in het hoger onderwijs blijft gemiddeld niet achter op het aantal punten in voorgaande jaren.

De minister verwacht echter niet dat dit zo blijft: ‘Verwachting is dat de vertraging en uitval kan gaan oplopen. Studieonderdelen, zoals stages en praktijklessen, die nu nog niet plaats konden vinden, zijn naar het tweede semester verschoven. Als die onderdelen dan weer niet door kunnen gaan, leidt het waarschijnlijk wel tot studievertraging.’

Stefan: semester opnieuw
StefanStudenten bij Fontys maken zich net als de minister zorgen over hun studievoortgang, de kwaliteit van het onderwijs en de waarde van hun diploma. Zoals Stefan. Hij volgt een ict-opleiding bij Fontys en koos ervoor zijn semester opnieuw te doen.

“Ik had niet het gevoel dat ik genoeg had geleerd. Alles was online en de kwaliteit was niet goed. Zeker in het begin was het ook wennen voor de docenten.”

“Ik vond het verstandiger om dat semester nog een keer te doen, omdat de lessen nu wel goed opgezet zijn. Anders had ik flink wat praktijkervaring gemist; lessen die ik nu wel kan volgen.”

“Omdat ik toch wel verwacht dat de crisis in 2021 is opgelost en ik daarna nog twee jaar studeer, maak ik me nu geen zorgen om mijn diploma. Wanneer ik in het laatste jaar gezeten had, had ik dat wel gehad. En ik zit gelukkig in een sector waar veel banen zijn.”

Michelle: tweede jaar opnieuw
MichelleMichelle zit in het tweede jaar van de opleiding Mechatronica Venlo. “Ik heb er dit jaar samen met de opleiding voor gekozen mijn tweede jaar nog een keer te doen. Mijn lessen waren vóór corona praktijkgericht, maar ik ben nu alleen maar op vrijdagmiddag even op de campus. Voor de rest is alles online.”

“Ik mis nu dus veel praktijk, terwijl dat heel belangrijk is voor mijn opleiding. Daarnaast is de keuze voor een stage en minor lastig, omdat veel niet door kan gaan door corona. Bedrijven zijn gesloten of hebben geen plek of tijd voor ons nu. Door het misschien missen van een stage, mis ik veel praktijkkennis.”

“Zonder een stage zou ik überhaupt niet eens mijn diploma kunnen halen. Ik had verder ook niet het idee dat ik alles uit mijn tweede jaar haalde nu, dus ik heb besloten het nog een keer te doen.”

“Ik volg al die online lessen namelijk niet goed, dus ik heb wel echt het idee dat ik minder leer. Als corona nog een jaar duurt bijvoorbeeld, ga ik me grote zorgen maken om mijn diploma en wat dat betekent voor de toekomst. Dat zou namelijk betekenen dat ik de helft van mijn opleiding maar half heb gevolgd.

Jewel: stage onderbroken
JewelJewel studeert aan de Pabo in Venlo en is derdejaars student. “Ik liep toen de crisis uitbrak stage op een basisschool. Ook dat viel weg. Dan mis je veel belangrijke ervaring. Ik maakte me toen wel zorgen om de toekomst."

"Gelukkig ben ik inmiddels - zo’n drie maanden later - weer twee dagen op stage. Dat heeft mijn opleiding wel gered, denk ik. De andere dagen heb ik namelijk online les en één keer in de zoveel weken mag ik op vrijdag naar school.”

“Bij de online lessen heb je geen sparring- of discussiemoment, terwijl wij het gevoel hebben dat we daar juist het meest van leren. Gelukkig hebben de docenten inmiddels iets gedaan met onze feedback en krijgen we ook MS Teams-lessen in kleinere groepjes."

"Hierdoor is voor mijn gevoel het niveau van de online lessen iets beter en zijn mijn zorgen ook wel iets afgenomen. Al blijf ik me zorgen maken of ik wel alles uit mijn studie gehaald heb wat er in zit.” [Jacky Eickes en Petra Merkx]