januari

Fontys-studenten aan de slag met voetbaldata PSV

De Eindhovense voetbalclub PSV en Fontys Hogeschool ICT hebben donderdag in een convenant afgesproken dat ze structureel gaan samenwerken op het gebied van data-analyse.

Studenten van de minor Data Driven Business Lab hadden afgelopen semester al een pilot daarmee. Dat onderzoek wordt voortgezet voor minstens 5 jaar. Ze gaan ook bekijken welke ICT-gerelateerde trajecten nog meer mogelijk zijn.

Bij de voetbalclub worden allerlei data over spelers en wedstrijden verzameld. Maar wat kan trainer Mark van Bommel daarmee? Hoe kan hij die gegevens terugkoppelen met zijn spelers of een goed trainingsprogramma opstellen?

Naast de voetbalkant ziet PSV ook de meerwaarde van datagedreven marketing richting de supporters van de club. Via diverse softwaretools bouwt PSV fanprofielen op om supporters te (her)kennen en beter in te spelen op hun wensen en behoeften. [Petra Merkx]

Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.