mei

Fontys-student Glenn Foreman wint Grote Prijs van Nederland

Glenn Foreman (24) deed het afgelopen weekend een stuk beter dan Waylon. De student aan de Fontys Academie voor Muziekeducatie won in Paradiso de gerenommeerde Grote Prijs van Nederland. In de categorie singer-songwriter liet hij de andere vijf finalisten achter zich en imponeerde hij de jury.

door Frank van den Nieuwenhuijzen
Die jury ‒ bestaande uit vakmensen uit de muziekindustrie zoals boekers en (label)managers ‒ was vol lof over het optreden: ‘Glenn is een geboren performer en zijn creativiteit is zijn grootste kwaliteit. Er ligt een wereld voor hem open.’ Dat is extra bijzonder, omdat Foreman pas eerstejaars is en vooral meedeed om ervaring op te doen. “Ik geloof in transpiratie, in plaats van inspriratie", zegt hij tegen Bron. "Zo veel mogelijk spelen. Dat is nu mijn enige ambitie. Het is niet zo dat ik over vijf of tien jaar op een bepaald punt wil zijn. Ik zie wel...."

Engels
Foreman speelt gitaar en schrijft zijn liedjes zelf. Zijn internationaal aandoende naam is geen pseudoniem. Glenn heeft een Engelse vader en woonde eerder een tijd in Groot-Brittannië. Voor zijn sound is dat alleen maar goed - aan de uitspraak zal het nooit liggen, volgens Glenn. Foreman krijgt 3000 euro die hij kan besteden aan zijn verdere ontwikkeling als muzikant. Als inspiratiebronnen noemt hij de Engelse singer-songwriter Nick Mulvey en (verrassender) Toon Hermans en Julio Iglesias. "Echt, ik maak geen geintje. Beiden zijn geweldige performers. Als Toon Hermans in Amerika geboren zou zijn, was hij wereldberoemd geworden."

De Grote Prijs van Nederland beleefde dit jaar zijn 33ste editie. Met de jaarlijkse wedstrijd willen de organisatoren de (pop)talentontwikkeling in Nederland stimuleren. Eerdere winnaars van de Prijs zijn onder meer: Typhoon, Eefje de Visser, Roosbeef en Tom Holkenborg (Junkie XL).

De Instagram-pagina van Glenn vind je hier.