april

Fontys stapt in lab-project van MIT

MIT en Fontys Hogeschool Engineering gaan samenwerken. Fontys wordt samen met de prestigieuze Amerikaanse universiteit een van de ‘founding fathers’ van ‘Make Impact’, een wereldwijd project met open labs, gericht op jonge ondernemers.

door Marten van de Wier

Het Massachusetts Institute of Technology in Cambridge (bij Boston) is een van de bekendste technische universiteiten van de wereld. Hoogleraar Martin Culpepper is in november gestart met ‘Make Impact’: een programma waarin studenten en anderen gebruik kunnen maken van de faciliteiten in de technische labs van de universiteit. Als zij een certificaat hebben, kunnen ze via een speciale app machines boeken in ‘project labs’ en ‘community labs’. De bedoeling is om zo ondernemende studenten en andere startups te stimuleren.

De manier van werken lijkt veel op de plannen die haar eigen instituut heeft voor labs, stelt Ella Hueting, directeur van Fontys Hogeschool Engineering. Bij haar hogeschool gaan studenten in het derde en vierde jaar experimenteren, op basis van opdrachten uit het bedrijfsleven.

Overeenkomst
Hueting bracht onlangs een bezoek aan MIT, waar ze ook sprak met hoogleraar Culpepper. Die zoekt naar ‘founding fathers’ om zijn project wereldwijd te verspreiden. Hueting sprak af dat Fontys Engineering meedoet. Ze hoopt dat de samenwerkingsovereenkomst voor de zomer kan worden getekend, zo schrijft ze in haar reisverslag.

Dankzij ‘Make Impact’ wordt Fontys aangesloten op een netwerk van toegepaste Engineering-universiteiten, stelt Hueting. Dat zorgt voor kennis en contacten. Ook kan Fontys de app die MIT ontwikkelde gebruiken.