december
2020

Fontys sluit niet aan bij proef corona-sneltesten

Fontys volgt met belangstelling proeven met corona-sneltesten in het hoger onderwijs, maar sluit daar nu niet bij aan. “Het roept nog veel vragen op”, zegt bestuursvoorzitter Joep Houterman.

Woensdag kwamen D66 en GroenLinks in de Tweede Kamer met een motie over sneltesten. Volgens beide partijen moet het kabinet die eind januari mogelijk maken voor alle mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten. De motie wordt op een later moment in stemming gebracht.

Met het afnemen van sneltesten moet het voor studenten mogelijk worden om meer onderwijs op de campus te kunnen volgen. Nu vindt dat als gevolg van corona grotendeels online plaats.

Fontys-bestuursvoorzitter Joep HoutermanLandelijke discussie afwachten
Volgens NRC.nl wil de Rijksuniversiteit Groningen in januari starten met een proef met sneltesten. De technische universiteiten in Eindhoven en Delft en de Vrije Universiteit in Amsterdam zijn bezig met plannen voor proeven. Het gaat om een gezamenlijke aanpak met de GGD.

Houterman vindt het nog te vroeg voor Fontys om hierbij aan te haken. Hij geeft aan de landelijke discussie erover af te willen wachten en de reactie van het kabinet.

Een dag later weer?
Bovendien roept het afnemen van sneltesten nu nog veel vragen op volgens hem: “Wat doe je als studenten een dag later terugkomen. Ga je ze dan weer testen? Met het huidige aantal besmettingen is zo’n sneltest natuurlijk maar een momentopname. En kunnen dan beperkende maatregelen worden losgelaten, zoals het maximale aantal mensen per gebouw?”

Volgens Houterman heeft dit najaar bij Fontys even het idee geleefd van teststraten op eigen terrein. “We hebben dat toen niet verder opgepakt, omdat snel daarna bleek dat de capaciteit van de GGD-teststraten groot genoeg was.” [Tim Durlinger]

Fred Eijscher
2020
Gezien de leeftijd van studenten is het de reinste kolder om aan dit circus mee te gaan doen, of er zelfs over te willen nadenken.

Willen we onszelf vrijwillig in een soort test maatschappij gaan begeven voor een virus dat gezien de officiële cijfers vergelijkbaar is met de griep. Als dit nu gedaan wordt dan zit je daar voor de rest van je leven aan vast want een griepseizoen onder welke naam dan ook, komt ieder jaar rond oktober op en gaat in maart weer liggen.

Het is ook al lang bewezen dat ouderen met onderliggende klachten de risico groep zijn. Waarom zou Fontys dan de studenten één strobreed in de weg leggen. Gewoon wegens het feit dat de overheid een angst cultuur heeft opgezet met Social distancing wat nog nooit uitgevoerd is. Met verbieden om meer mensen te zien wat nog nooit gedaan is. Met lockdowns van landen, bedrijven en winkels dat zelfs zo niet in de richtlijnen van het WHO staat. Tegen alle gezond verstand in hebben ze hier gekozen voor het Chinese model in plaats van het model dat de WHO voorschrijft. En we weten allemaal wat voor een dictatuur China is.

Zoals het kabinet al zei door de heer van Haga: statistisch waren we klaar met de crisis rond mei.

En kijkend naar de data waren we in de zomer klaar met het griepseizoen wat een piek had op, of rond 14 maart. En dat komt dan weer mooi overeen met het griepseizoen dat ik schetste. En ja ik weet het, griep heeft nu plaats gemaakt voor griep met een andere naam. Maar daar wil ik geen promo voor maken.

Rond september starten scholen weer op, en zo tegen oktober begint de jaarlijkse griepgolf weer. Niet de tweede golf, dat is compleet statistisch onjuist. Maar gewoon het nieuwe griepseizoen.

Bij interesse er is al 40 jaar of meer onderzoek naar griepseizoenen. En deze zijn perfect te leggen op de data die we hier zien qua sterfgevallen.

Met een aantal regels kom je er ook:
- als je ziek bent dan blijf je thuis
- je gaat dus niet op bezoek bij kwetsbare personen, om deze in gevaar te brengen

Dus aub doe zelf eens even onderzoek en haal ons uit dit wanbeleid van de overheid. En ga er niet verder in mee want het slaat compleet nergens op, Als 10 tallen jaren bewezen onderzoek over mogelijke maatregelen de prullenbak in verdwijnen en vervangen worden door niet werkende waanbeelden van het kabinet. Dan, ja dan moet je toch eens hard na gaan denken of je dat soort falende personen wil volgen.

Saskia
2020
Er zijn natuurlijk twee manieren om hiernaar te kijken. Enerzijds wat kan het voor onze studenten betekenen als zij weer vaker fysiek aanwezig zijn vs zorgen over risico's. En anderzijds ook... we willen een kennisinstelling van betekenis voor de regio zijn. Geen idee of hier tijd en ruimte voor is natuurlijk, maar binnen de poot creative economy kan het wel slim zijn om als 'kennisinstelling' betrokken te zijn bij sneltest fieldlabs op het gebied van evenementen, cultuur etc. Juist omdat het nog veel vragen oproept, en er dus antwoorden nodig gaan zijn.