maart

Fontys-roosteraar debuteert als schrijfster

“Sommige scènes heb ik persoonlijk even getest op waarheid”

Weer terug van het solo-boodschappen doen of het corona-blokje om? Dan kan Anne Ketelaars ‒ roosteraar bij Fontys Hogeschool Engineering in Eindhoven ‒ je aanraden eens goed te gaan zitten voor Zie je graag, haar debuutroman die vorige week verscheen.

Waar honderdduizenden willen, doen weinigen het echt: een roman publiceren. Anne (30) is blij dat dit Bucketlist-itempje Anne Ketelaarseindelijk is afgevinkt: “Fijn dat ik nu een boek in handen heb - het is niet langer een Word-document dat jarenlang rondzingt in mijn laptop.”

Wat betekent schrijven voor je?
“Dat is een mooie uitlaatklep. Als vijftienjarige pende ik op de middelbare school al schriftjes vol. Ik hou ervan om losse, alledaagse dingen samen te brengen in een logisch geheel. Bovendien reageerden mensen die ik liet meelezen enthousiast.

Dat was een stimulans om door te gaan. Want van begin af aan vond ik het leuk om schrijfsels te delen - verhalen zijn er om gelezen te worden.”

‘Zie je graag’ gaat over een oude liefde. De gevoelens van de hoofdpersonen zijn gebleven, maar staan wel onder druk van veranderde levensfasen en voortschrijdend inzicht. Is het verhaal autobiografisch?
“Niet letterlijk… Ik wilde voorkomen dat vrienden en familieleden zich voortdurend menen te herkennen in het verhaal. Een beetje aha-gevoel is niet erg, maar het moet geen issue worden.

Het verhaal staat puur op zichzelf. Ik heb het gesitueerd in Utrecht en Lelystad, plaatsen waar ik totaal geen verleden heb.

Verder vertoont de vrouwelijke hoofdpersoon Nora wel gelijkenissen met mijzelf. Zo ambieerde ik vroeger ook een studie aan de kunstacademie en droomde ik stiekem over een eigen kledinglijn. Maar niet te veel spoilers, haha.”

Is het schrijven van een roman te vergelijken met het maken van een lesrooster? Beide lijken me nogal een puzzel.
“Net als bij roosteren gaat schrijven niet volgens een logisch stappenplan. In beide gevallen werk je ook niet lineair, dus van begin tot eind. Je springt een beetje op en neer tussen verschillende blokken en bouwstenen. Sommige dingen vallen pas na een tijdje op hun plek…”

Wat bij roosteren echter niet voorkomt, is het testen van het realistisch gehalte van de inhoud. “Bepaalde gebeurtenissen in het verhaal heb ik samen met mijn vriend even nagespeeld. Ik wilde zien of het ging zoals ik in mijn hoofd had. Bijvoorbeeld het breken van een val na een explosie. Dat moest even worden uitgetest door het nemen van een aanloop en een sprong op bed.”

Al plannen voor een volgend boek?
“Ik dacht altijd: één boek zit er wel in mijn hoofd, maar een volgend is waarschijnlijk een lastige toer. Maar intussen zijn er ook alweer andere verhalen door mijn hoofd gegaan. Daarbij komt dat het manuscript voor Zie je graag oorspronkelijk veel dikker was dan de 187 pagina’s die uiteindelijk overbleven.

Dat restant speelt zich voornamelijk af op de middelbare school. Daar zit misschien nog een aardig Young Adult-boek in. Ik sluit dus niks uit.”

Je timing is perfect. Dit is een uitgelezen periode om een boek te publiceren. Waarom moet iedereen juist jouw roman lezen?
“Mijn boek is een liefdesverhaal, een beetje in de trant van De Zeven Zussen-reeks van Lucinda Riley. Daarmee wil ik overigens niet de indruk wekken dat ik aan het begin sta van een bestseller-serie, haha.

JoJo Moyes is denk ik nog een inspiratiebron. Ik hou van verhalen met een romantisch tintje, maar dan niet te zoetsappig of voorspelbaar. Ik heb er echt mijn best op gedaan om dat te voorkomen. En weliswaar kun je mijn boek geen thriller noemen - spannende twists zitten er volop in. Leuk om de lezer soms op het verkeerde been te zetten.”

“Wat betreft de intiemere liefdesscènes: die worden in De Zeven Zussen en aanverwanten vaak geskipt. Ik maak het graag wat explicieter. We leven tenslotte in 2020, het mag best wat minder soft.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

‘Zie je graag- het bereik van een jeugdliefde op de proef gesteld’ verscheen op vrijdag 20 maart bij Uitgeverij Boekscout. Je kunt het boek bestellen via deze link of in de boekhandel. Kijk op Instagram voor meer informatie.

Marion Bulle
June
2020
Hoi Anne, inde Frits staat een stukje over je boek. Is het mogelijk om een gesigneerd boek te kopen?
Ine van de Rijt Bèta Ritme Fontys Engineering
Hallo Anne,
van harte proficiat. Wat bijzonder om een boek te mogen uitbrengen. Een hele klus. Hoop dat je kunt genieten van het resultaat, zoals ook de weg er naar toe voor bijzondere momenten kan zorgen.
Serana Tielbeek- Kemp
2020
Gefeliciteerd met het uitbrengen van je eerste boek. Hartstikke leuk en je zult vast veel lezers krijgen.
Chris
Hee Anne,
Wat superleuk! Gaaf hoor! En een goeie bezigheid naast roosters maken! Lol. Ik ga je verhaal zeker lezen!
Marleen
2020
Wat leuk Anne, ik heb het boek besteld! Ben benieuwd.
Vera van Honk
Dag Anne,
Inderdaad een mooie uitlaatklep- verhalen vertellen-, en schrijfsels verdienen het om gedeeld te worden. Geweldig dat je 1ste boek nu klaar is, er volgen er zeker nog meer zoals ik lees... ik verheug me nu al op de inhoud en ga dus snel de bestelling plaatsen.
Vera