Tilburg,

Fontys-paars volop zichtbaar op kleurrijk Mundial

Van een duurzame Indian Pale Ale naar Kraantje Pappie, en een broodje ‘tilburger’ in plaats van hamburger. Afgelopen weekend was de Spoorzone in Tilburg weer het kloppend hart van Festival Mundial. Als vaste partner/sponsor is Fontys Hogescholen op verschillende manieren betrokken. Bron nam een kijkje op de zaterdag.

door Frank van den Nieuwenhuijzen
Mundial is een ‘wereldfestival’ dat al sinds 1988 jaarlijks plaatsvindt. Vroeger lag daarbij het accent op derdewereldlanden en het belang van ontwikkelingssamenwerking. Tegenwoordig is het een breed cultuurfestival waar zo veel mogelijk smaken en kleuren samenkomen. Vijf jaar terug verhuisde het evenement van het Leijpark naar de Spoorzone. De editie van dit jaar trok volgens Brabants Dagblad 14.000 bezoekers, 6000 minder dan in 2017.

Doordenken met Memoryspel
In de Oude Wagenmakerij is de officiële Fontys Area gevestigd. Studenten van de minor Graphic Design (Fontys Hogeschool Communicatie) presenteren er de bewustwordingscampagnes die ze de voorbije maanden maakten. Jetske Smit staat bij een tafel met Memory-kaartjes: “Ik wil mensen prikkelen om na te denken over de acceptatie van homoseksualiteit. Zelfs in Nederland groeit de intolerantie. Onbegrijpelijk: We hebben het hier toch over liefde tussen mensen?”

Op de voorkant van de Memory-kaartjes staat Jordi Nielingeen romantische afbeelding van zwijmelende paartjes- op de achterkant een schrijnende krantenkop over geweld tegen LHBT’ers. Hoe reageren festivalbezoekers op het spel? “Ze zijn enthousiast als ze een match hebben”, zegt Jetske. “Maar zodra ze de tekst op de achterkant echt tot zich nemen, komt er wel iets los. Volgens mij werkt mijn concept.”

DJ's
Het Fontys-podium in dezelfde hal biedt plek aan DJ’s en verschillende uitvoerenden van Fontys Hogeschool voor de Kunsten. De set van DJ en Fontys-alumnus Jordi Nieling (Leasure Management) zit er net op. “Ik draai vooral tech- en future house. Naast mijn studie was DJ’en altijd een perfecte bijbaan.” Ook nu Jordi onlangs afstudeerde, gaat het mengpaneel niet de kast in: zo is ‘Jordi Jason’ onder meer geboekt voor de komende editie van Purple (het introfeest van Fontys). “Op zich is deze hal een prima plek om te draaien, de akoestiek is oké. Ik vind het wel een beetje jammer dat er vandaag zo weinig aanloop is.”

Pensioen-app voor jongeren
In het blokje ‘Science Stories’ geven alumnus Eveline Drunks (ICT & Media Design) en student Sebastiaan Verdonk (Business Cyber Security) een minicollege over de blockchain. Ook hier is de opkomst met zo’n tien toehoorders laag. Dat dit systeem van geschakelde computers bijdraagt aan tal van ‘slimme’ oplossingen, kunnen Drunks en Verdonk makkelijk aantonen. Beiden maakten deel uit van het Fontys-team dat in april de grootste blockchain hackaton ter wereld won.

“We bedachten de app Retire Me”, vertelt Drunks. “Daarmee sparen jongeren kleine bedragen voor hun pensioen, bijvoorbeeld het statiegeld in de supermarkt.” De app rekent hen voor wat die bedragen waard zijn tegen de tijd dat hun pensioen aanbreekt (grof gezegd 14x zoveel). Verdonk, na afloop: “Pensioenfonds APG wil verder met dit idee. Zij vinden het een ideale manier omEveline Drunks millennials bewust te maken van hun pensioen.” Komende tijd werken de studenten hun idee verder uit binnen een start up-programma van het pensioenfonds.

‘Live’ verslag
In het perscentrum van Mundial vormen zo’n vijftien studenten van Fontys Hogeschool Journalistiek in knalpaarse T-shirts een in het oog springende groep. “Fontys is één van de partners van Mundial”, zegt begeleidend docent Simon Knopper. “Dat komt bijvoorbeeld tot uiting in de live-verslaggeving door FHJ-studenten.”

Via Fontys Live ‒ en alle bekende social media-kanalen ‒ doet het team verslag van alles wat er op het festival gebeurt. “Het zijn lange dagen”, lacht Knopper, die druk zit te typen op zijn laptop. “Maar voor onze studenten is het mooi om zo dicht op het vuur te zitten. Dit hier is toch hoe een nieuwsredactie werkt.” Alle leden van het redactieteam doen vrijwillig mee - er staan geen studiepunten op het spel.

En elk jaar weer is er onder FHJ-studenten voldoende animo. Knopper: “Dat komt ook omdat Mundial zo lekker laagdrempelig is. Artiesten zijn benaderbaar en doen graag hun verhaal. De sfeer op het terrein is bovendien heel relaxt.”