Fontys overweegt 3D-printen voor de zorg

Hogeschool Zeeland maakt beschermingskappen met 3D-printers om de zorg uit te helpen. Ze hebben een aantal printers tot hun beschikking maar zijn op zoek naar anderen met 3D-printers om de productie te verbeteren. Fontys heeft vijftien van deze machines en kan wellicht helpen.

Martin Stroetinga, docent onderzoeker Werktuigbouwkunde van Fontys Hogeschool Engineering vindt het een mooi concept van Hogeschool Zeeland. “Het idee is goed. Als ik het filmpje ervan zie, vind ik die beschermkappen niet heel hoogstaand. Dit kunnen wij ook."

Martin StroetingaMaar er is een probleem: “Ten eerste sta ik niet in de positie om die printers te claimen. Daarnaast is het gebouw waar de printers in staan op dit moment gesloten. We kunnen niet bij de printers.”

Bij studenten thuis
Veel studenten hebben deze printers dus nodig hebben voor schoolprojecten, waaronder ook afstudeerprojecten. “Er wordt aan gewerkt om die printers uit het schoolgebouw te krijgen om ze waarschijnlijk bij studenten thuis neer te zetten. Tijdens vakantieperiodes hebben wij dit ook wel eens gedaan.”

Er zijn verschillende projecten binnen zijn opleiding waarbij studenten een 3D-printer gebruiken, zegt Stroetinga. “Daarvoor moeten studenten tekenen, berekenen en uiteindelijk ook testen. Af en toe is het handig om zelf even wat van plastic te printen om een prototype te maken of om te kijken of iets past. Als een projectafronding plaatsvindt, draaien die machines 24 uur per dag, zeven dagen in de week.”

“Als de leerlingen hun projecten kunnen printen, is er daarna een mogelijkheid om te kijken of we Hogeschool Zeeland van dienst kunnen zijn. Of we kunnen kijken of er een andere manier is waarmee wij de zorg in Nederland kunnen helpen."

Kan dat ook vanuit de thuissituatie van studenten? "Het is mogelijk om deze machines constant aan te laten staan bij de studenten. Zij moeten er dan wel rekening mee houden dat deze erg kunnen stinken. De plastic-dampen zijn niet schadelijk, maar het ruikt niet prettig.” [Kasper Wienk]