oktober

Fontys-opleiding toch actief op Dutch Design Week

Met een digitale ‘trend-expositie’ blijft de Fontys-opleiding Trendresearch and Conceptcreation in Lifestyle (TCL) onderdeel van de Dutch Design Week. Het feit dat burgemeester Jorritsma van Eindhoven vorige week een streep zette door alle fysieke bijeenkomsten van het evenement, ontmoedigt DDW-projectleider Bodil Jurg niet: “Er is een drempel nu, maar we gaan evengoed een mooi verhaal vertellen.”

De trenddocente aan de opleiding van Fontys Academy for Creative Industries is niet verrast door het besluit, waartoe de veiligheidsregio zich gedwongen ziet door de toenemende coronabesmettingen in Zuidoost-Brabant. “We hielden er stiekem al rekening mee.”

De trendtour tijdens een eerdere editie van DDW.Trend-tentoonstelling
Normaal gesproken organiseert TCL (voorheen International Lifestyle Studies) een ‘trendtour’ op de DDW, waarbij bezoekers door studenten oftewel ‘Future Thinkers’ rondgeleid worden langs ontwerpen. Daarbij lichten de studenten de onderliggende trends toe.

“Eigenlijk willen we dit nu ook digitaal doen, maar het is nog onduidelijk of we daarvoor in alle designateliers kunnen komen.”

In elk geval komt er een virtuele trend-expositie. Die bestaat uit een trendboek, met tekst en beeld en (wellicht) interviews met opvallende afstudeerders van dit jaar. “Dat komt ook digitaal goed uit de verf”, verwacht Jurg.

Taboes doorbreken
De expositie toont hoe ontwerpers op een inventieve en originele manier inspelen op onze veranderende wensen. De samenleving verandert continu, mensen krijgen steeds andere behoeften. “Kijk maar hoe aanrakingen en fysiek contact in het afgelopen half jaar enorm onder druk kwamen te staan. Vaak hebben mensen wel een vage notie van wat er verandert. Wij proberen dat hier concreet te maken door trends die de studenten geanalyseerd hebben, te koppelen aan de exposerende ontwerpers op de DDW.”

Eén zo’n trend die de ACI-studenten signaleerden, is dat mensen steeds meer open staan voor inclusiviteit, autonomie en empowerment.

“Zo worden taboes doorbroken op het gebied van gender, seksualiteit en de autonomie die je als mens hebt over het eigen lichaam. Een ontwerper is bijvoorbeeld bezig geweest met het bedenken van seksspeeltjes voor ouderen. Hun lichaam reageert anders dan dat van twintigers of dertigers.”

Zulke nieuwe designs verwijzen altijd naar veranderende waarden in onze samenleving. “De diepere betekenis voor senioren is dan dat je seksualiteit er, ongeacht de leeftijd, toe doet en dat je je als persoon sowieso mag manifesteren.”

Livestreams
Jurg is vastbesloten om van de trendexpo ook virtueel een succes te maken. Mist ze toch niet iets, nu de fysieke ontmoeting uitblijft? “Nou ja, samenzijn, contact en sfeer kunnen maken … dat leidt tijdens de DDW tot creatieve verdieping. We willen dit nu ondervangen met behulp van bijvoorbeeld livestreams, zodat er toch uitwisseling plaatsvindt tussen ontwerpers en publiek. Maar ja, het is natuurlijk allemaal vooraf georganiseerd en uitgedokterd. Het leven heeft juist zijn charme als het terloopser en toevalliger is.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

Dutch Design Week 2020 wordt gehouden van 17 t/m 25 oktober. Het virtuele programma van Trendresearch and Conceptcreation in Lifestyle (TCL) vind je hier.