mei
2019

Fontys open ondanks staking in OV, studentenbond boos

Een enkel instituut heeft de tentamens van komende dinsdag verplaatst, maar de meeste hogescholen en opleidingen van Fontys zijn gewoon open, ondanks een landelijke staking in het openbaar vervoer op die dag.  "Daar zijn we echt boos over", zegt Carline van Breugel, voorzitter van de LSVb, de landelijke studentenvakbond.

De staking treft zowel het trein- als tram- en busverkeer in het hele land. OV-personeel legt het werk plat om een beter pensioen af te dwingen. Bij Fontys Hogescholen weten ze uiteraard ook van de staking. "Maar wij kennen voor die dag geen beleid dat voor de hele instelling geldt. Het is aan de instituten en opleidingen zelf om te bepalen hoe ze daar mee om gaan", aldus Fontys-woordvoerder Erwin Hoeks.

Bij Hoeks waren gistermiddag nog geen gevallen bekend van opleidingen waar colleges of tentamens zijn geschrapt of verplaatst vanwege de OV-staking.

Carline van Breugel, voorzitter van de LSVb, heeft kritiek op Fontys. "Allemaal leuk en aardig. Maar in zo'n beslissende fase van het collegejaar hoor je als instelling gewoon één besluit voor al je studenten te nemen. Zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is."

En dat besluit hoort volgens Van Breugel te zijn dat alle tentamens en colleges worden verplaatst naar een andere dag. "Het argument dat iedereen lang tevoren al weet dat het OV eruit ligt en dus daarop kan anticiperen, snijdt geen hout. Sommige studenten zullen de auto van papa of mama kunnen lenen, of hebben misschien zelf een auto. Maar er zijn ook studenten die dat niet kunnen of hebben en die ook niet een dusdanig sociaal netwerk hebben dat ze op iemand anders een beroep kunnen doen."

Omwille van de gelijkheid en gelijke kansen voor iedereen vindt de LSVb dat je daarom colleges en tentamens op die dag moet schrappen.

Algemeen besluit
Sommige instellingen in het hoger onderwijs hebben wel een algemeen geldend besluit genomen. Windesheim, Inholland, de HvA, Hogeschool Utrecht en de Haagse Hogeschool hebben juist weer alle tentamens verplaatst.

Maar andersom gebeurt ook. Zo gaan de tentamens aan de Hogeschool Zuyd en bij Tilburg University gewoon door. Datzelfde gebeurt ook bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, de Radboud Universiteit in Nijmegen en de Vrije Universiteit in Amsterdam

Geen tentamens
Een rondgang langs een aantal instituten van Fontys levert een divers beeld op. Bij de Lerarenopleidingen in Tilburg lijkt het erop dat elke opleiding vrij is om te bepalen hoe met de stakingsdag wordt omgegaan.
Bij Fontys Hogeschool Communicatie in EIndhoven staan geen tentamens gepland voor dinsdag, de colleges blijven gewoon op het rooster staan. Hetzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld de Economische Hogeschool Tilburg.

De Hogeschool voor de Kunsten in diezelfde stad laat alles bij het oude. "De meeste van onze studenten wonen hier op kamers in de stad en het is ver van te voren aangekondigd", aldus Marielle Hulshof. Volgens haar heeft het college van bestuur van Fontys laten weten dat er geen sprake is van een noodtoestand en dat specifieke problemen met maatwerk kunnen worden opgelost.

Ook bij Fontys Sporthogeschool gaan de colleges gewoon door, daar worden echter wel de tentamens van dinsdag verplaatst naar een andere dag. "De student is natuurlijk altijd het uitgangspunt. En voor veel studenten betekent geen OV dat ze hier niet kunnen komen. Als het om tentamens gaat, is de keuze dan snel gemaakt", aldus woordvoerder Pieter Cornelissen.  [Jan Ligthart en Tim Durlinger]

Geert Jan
2019
Tentamens?? Zó 2009... Schaf die dingen toch eens af en laat studenten hun kennis en kunde aantonen in integrale projecten.