oktober

Fontys onderkent risico's gegevensopslag datacentra

De persoons- en studiegegevens van veel Nederlandse studenten staan opgeslagen in datacentra van Microsoft en Amazon, meldt het FD op basis van nieuw onderzoek. Nederlandse universiteiten en hogescholen zouden de risico’s onderschatten. Fontys zegt er alles aan te doen om gegevens te beschermen.

In 2015 stond nog maar een kwart van alle studentgegevens in de cloud. Vorig jaar ging dat al om driekwart, blijkt uit een nog niet gepubliceerde studie waar het Financieele Dagblad (FD) inzage in kreeg. Er zouden ook onderzoeksdata van Nederlandse universiteiten en hogescholen in de datacentra worden opgeslagen.

Risico’s
Experts waarschuwen al langer voor de risico’s van cloudopslag. De techbedrijven die erachter zitten, opereren onder de wetgeving van de VS. Zo hebben Amerikaanse opsporingsdiensten relatief gemakkelijk toegang tot de gegevens en kunnen die ook worden verkocht aan adverteerders.

De Landelijke Studentenvakbond stelt in het FD dat commerciële bedrijven studentengegevens überhaupt niet mogen opslaan. Universiteitenvereniging UNL erkent de risico’s die komen kijken bij de afhankelijkheid van de bedrijven, maar vindt niet dat het gebruik van de software meteen moet worden afgezworen. De vereniging wil academische waarden collectief afdwingen in contracten met de techgiganten.

Geen alternatieven
Hub Gerats, Corporate Information Security Officer bij Fontys, laat in een reactie weten dat Fontys zich bewust is van de risico’s, maar Hub Geratsdat er geen goede alternatieven zijn in Europa die dezelfde kwaliteit bieden als de Amerikaanse techgiganten. “En gegevens in eigen huis opslaan is niet meer van deze tijd, de cloud is de way to go."

Wat betreft databescherming streeft Fontys ernaar te voldoen aan het NBA toetsingskader voor informatiebeveiliging van SURF, de ICT-coöperatie van Nederlandse onderwijs- en onderzoeksinstellingen die controleert op kwaliteit, veiligheid en wetgeving“Op deze manier zorgen wij ervoor dat we onze gegevens zo goed mogelijk beschermen, ook als ze in de cloud staan bij Microsoft”, aldus Gerats.

Het is volgens de Corporate Information Security Officer niet te verwachten dat er snel een alternatief komt. “Fontys zegt al langer dat het fijn zou zijn als al het onderwijs op Europees niveau een eigen datacenter zou bouwen. Maar dat is er nog niet op de schaal zoals die nodig is.”

Kamervragen
De Tweede Kamer toonde zich vorig jaar bezorgd over de invloed van techbedrijven in het hoger onderwijs en onderzoek. In maart dit jaar beloofden de instellingen te gaan samenwerken op het gebied van digitale leermaterialen. Ze willen de privacy en veiligheid van studenten en medewerkers bevorderen. Cyberhoogleraren, activisten en medezeggenschappers hadden daar al eerder op aangedrongen.

De VVD en de SP hebben naar aanleiding van het artikel in het FD Kamervragen ingediend bij onderwijsminister Robbert Dijkgraaf. [HOP, Marieke Verbiesen]