juni

Fontys meer in trek bij mbo'ers

Fontys lijkt meer in trek bij aspirant-studenten met een mbo-opleiding. Het aantal aanmeldingen voor het komend studiejaar in de week van 5 juni is 3 procent groter dan in dezelfde week vorig jaar. Dat is des te opmerkelijker omdat het totaal aantal aanmeldingen 3 procent lijkt terug te lopen.

"We moeten voorzichtig zijn met conclusies, het gaat om heel voorlopige cijfers, maar het stemt me positief dat er hier geen sprake is van een daling, zoals landelijk. We steken veel energie in goede verbindingen met het mbo en een aanbod dat aansluit op hun wensen, daar kunnen we nog verder in ontwikkelen", aldus directeur marketing en communicatie Piet van Ierland.

Landelijk blijft het aantal mbo'ers dat doorstroomt naar het hbo, juist achterop lopen sinds de afschaffing van het beurzenstelsel. Onder mbo'ers bestaat, zo is al eerder onderzocht, meer vrees dan bij anderen om geld te lenen voor een vervolgstudie. Er ligt hier een verband met het opleidingsniveau van de ouders: naarmate dat lager is, durven studenten minder gemakkelijk een lening aan. Minister Bussemaker van Onderwijs heeft voor komend najaar maatregelen aangekondigd om meer mbo'ers over de streep te trekken.

Dagkoersen
In totaal zijn er nu, vergeleken met dezelfde periode in 2016, 3 procent minder aanmeldingen bij Fontys. Het lijkt erop dat vooral aspirant-studenten voor de onderwijsopleidingen zich vooralsnog wat minder melden. "Het is nog veel te vroeg om specifieke conclusies voor die categorieën te trekken, dat zijn bijna dagkoersen", zegt Van Ierland. "We vermoeden weleens dat het algemene instroomcijfer beïnvloed wordt door de bevolkingskrimp in het zuiden van het land, maar daar zijn we heel voorzichtig mee."

Dit studiejaar laat nog een groei zien van 1 procent; 9.885 studenten begonnen hier een studie. Daarmee leek Fontys zich te herstellen van de dip die de afschaffing van het beursstelsel heeft veroorzaakt. Die heeft er stevig ingehakt: in 2015-2016 was de instroom bij Fontys ruim 7 procent kleiner, het jaar ervoor 0,3 procent. Landelijk waren er ruim 8 procent minder nieuwe studenten.

Vlakkere golfbeweging
Minister Bussemaker van Onderwijs meldde onlangs dat landelijk het aantal studenten dit studiejaar weer op het oude niveau komt. Hbo en universiteiten laten in 2016-2017 samen een groei van de instroom zien van 7 procent; voor het hbo is dit 5,1 procent. "Na de roerige tijden rond de stelselwijziging, zien we nu herstel van traditionele deelnamepatronen", schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer. De vooraanmeldingen voor het komend studiejaar wijzen in de richting van een verdere groei. De hogescholen zitten nu op een plus van 4,7 procent ten opzichte van dezelfde week vorig jaar.

Bij Fontys was de dip minder sterk, maar ook het herstel lijkt minder krachtig. "Wij vertonen een wat vlakkere golfbeweging. Dat is al jaren zo, we hebben dat nooit goed kunnen verklaren", zegt Van Ierland. "Al met al hebben we het verlies van de stelselwijziging nog niet helemaal goedgemaakt, daar ligt dus nog een opgave."

[DL]