Eindhoven, Tilburg,
november

'Fontys Lego League' wordt weer First Lego League

Tiende finale techniekwedstrijd in Eindhoven

De First Lego League (FLL) voor 9 tot 15-jarigen is komende zaterdag op de campus Stappegoor in Tilburg alweer toe aan zijn negende finale. Op de campus Rachelsmolen in Eindhoven wordt volgende maand zelfs een feestje gevierd vanwege de tiende eindstrijd. Toch kan het zomaar eens de laatste keer bij Fontys zijn.

FLL zou ook kunnen staan voor 'Fontys Lego League'. Nadat dit wereldwijde evenement veertien jaar geleden in Nederland werd geïntroduceerd, is het uitgegroeid tot een programma in diverse regio's. "De organisatie zocht partijen die in zo'n regio sterk verankerd waren", vertelt docent Lennart de Graaf van Fontys Hogeschool ICT. "Toen kwam Fontys in beeld en zijn ik en collega Renate van Oosten ermee aan de slag gegaan. Eerst in Eindhoven, maar na een jaar ook in Tilburg en later nog in Helmond."

Het FLL-seizoen loopt vanaf september tot aan de finaledagen. De kinderen bouwen een robot van Lego die allerlei opdrachten uit moet kunnen voeren. Autonoom, dus zonder afstandsbediening. Maar het gaat niet alleen om Lego, legt De Graaf uit: "Een ander onderdeel is een projectopdracht, gekoppeld aan het jaarthema. Dit jaar is dat HydroDynamics, het gebruik van water. Teams worden uitgedaagd een oplossing voor een probleem te vinden. Daar komen verrassende dingen uit, omdat kinderen vaak een heel andere kijk op zaken hebben."

21st century skills
Het laatste onderdeel is core values, kernwaarden, waarbij het aankomt op samenwerken en het teamverband. De bedoeling van FLL is het aanwakkeren van belangstelling voor wetenschap en techniek. "En het aanleren van een aantal 21st century skills zoals creatief denken, samenwerken, communiceren en ondernemerschap", aldus Marieke Peelen. Zij is als freelancer betrokken bij FLL en vrijwilliger van het eerste uur.

In totaal werken er 150 vrijwilligers mee en bijna de helft van hen is Fontys-medewerker. Studenten zijn eveneens betrokken bij de organisatie en het coachen van teams. In een randprogramma laten ze bovendien zien hoe mooi ICT kan zijn. Dat FLL aanslaat, blijkt wel uit het aantal teams, met acht tot tien kinderen. Aan de Regiofinale Midden- en Noordoost-Brabant in Tilburg doen zaterdag 33 ploegen mee, aan de jubilerende Regiofinale Eindhoven op zaterdag 16 december zelfs 40. In Helmond - hier is Hogeschool De Kempel sinds drie jaar organisator - zijn er dat op zaterdag 9 december 24.

De winnaars mogen naar de Benelux-finale in februari en van daaruit kunnen teams zich kwalificeren voor het officieuze WK in de Verenigde Staten (maart/april). "Bij robotica doen de Aziaten het ontzettend goed. Maar op het vlak van innovatieve projecten is Nederland top. Daar zit onze kracht", weet De Graaf.

Fontys stopt
Met enige spijt vertelt de docent dat Fontys het na tien jaar tijd vindt voor een andere organisatie die FLL ondersteunt: "En als we die vinden, is het ook logisch dat de finale daar wordt gehouden. Het zou wel gek zijn als we in hightech Eindhoven dit feestje niet meer kunnen vieren." [Tim Durlinger]

De FLL-finales zijn openbaar toegankelijk. Bezoekersinformatie staat op www.first-brabant.nl.

Foto onder: Lennart de Graaf en Marieke Peelen

Bekijk de video: wat is de First Lego League? (Engels):