Eindhoven, Tilburg,
juni
2020

Fontys heropent: “Het ging voor 95 procent goed”

Fontys is weer (een beetje) geopend. De eerste studenten kwamen vandaag naar de verschillende locaties van de hogeschool om tentamens te maken. Dat vond een aantal best spannend en de anderhalve meter was niet overal te handhaven.

Studenten vonden het moeilijk om de anderhalve meter afstand te bewaren. Op de locatie Stappegoor in Tilburg werd ‘s ochtends al een groepje studenten Drukte bij ingang Klokgebouwuit elkaar gehaald door surveillance.

Ook bij het Klokgebouw in Eindhoven – waar tijdelijk ook tentamens plaatsvinden – dromden studenten samen bij de ingang. Zij werden erop aangesproken, maar hadden daar lak aan toen de surveillant weer naar binnen ging.

95 procent goed
“Het ging voor 95 procent goed”, zegt Jelco Debets van de Fontys-Dienst Huisvesting & Facilitaire Zaken. “Het enige wat er niet goed ging, was dat op een aantal plekken de afstand niet werd bewaard.”

“Dit was voor ons de eerste keer dat wij dit op deze manier organiseerden. De volgende keer gaan we een aantal dingen aanpassen, waaronder surveillance buiten het gebouw. Ook houden we dan rekening met hoe laat de deuren opengaan, zodat de instroom soepeler verloopt.”

Anderhalve meter
Ruben (20), student Mechatronica in Eindhoven, had vanochtend tentamen in het Klokgebouw. Hij keek vanaf een afstandje naar hoe zijn medestudenten de voorschriften negeerden.

Ruben Rubenhad liever zijn tentamen thuis gedaan. “Ik weet dat leraren dan ontzettend veel mondelinge testen moeten afnemen, maar er zijn veel factoren die de huidige situatie onhandig maken.”

“Ten eerste heb je de stress van het reizen en ten tweede kom je aan en heb je geen anderhalve meter afstand. Studenten kunnen nu ook moeilijker leren en een mondelinge test geeft wat meer flexibiliteit.”

Online prettiger
Samira (20) heeft ook een tentamen gemaakt vanochtend. Zij is student International Business and Languages in Tilburg. De Samirameeste andere tentamens maakte ze online en van haar had dit niet hoeven te veranderen.

“Het is leuk om klasgenoten weer te zien en ook om achteraf het tentamen met hen te bespreken, maar ik had online prettiger gevonden. Ik voel namelijk een enorme druk als ik in een collegezaal moet zitten.”

Mariska (21), student Economie in Tilburg, was wel heel blij dat ze op school tentamen mocht maken. “Ik had al twee online tentamens gemaakt en dat vond ik niet fijn. Dit was een verplicht tentamen, dus ik moest wel naar school komen en dan is het goed om te zien dat Fontys genoeg doet om de veiligheid te bewaren.

Duidelijke pijlen
Op meerdere lMariskaocaties heeft Fontys borden neergezet, die de looproutes van de studenten bepalen. Samira vond dat dit goed geregeld was. “De pijlen in het gebouw waren heel duidelijk. Ik moest wel nadenken over de anderhalve meter. In begin lukte dat niet, maar nadat ik erop werd aangesproken, was ik er wel mee bezig.”

Bas (19), student Natuurwetenschappen in Eindhoven, hoopte dat hij de weg door het Nexus-gebouw op het TU/e-terrein kon vinden. “Het lijkt erop dat Fontys alles goed heeft voorbereid, dus het moet wel goedkomen.”

Bij aankomst bij Fontys Hogeschool voor Journalistiek Bas(FHJ) in Tilburg wilden leerlingen elkaar buiten begroeten, maar dit mocht niet. Hier werden studenten uit elkaar gehaald. Binnen was er echter geen controle en konden studenten elkaar toch spreken.

‘Schoolvibe’
Julia (18), student aan de FHJ, had een tentamen Nederlands op school. Zij was daar erg blij mee. “Ik ben thuis sneller afgeleid. Hier krijg ik toch die ‘schoolvibe’, wat ervoor zorgt dat het leven weer een beetje normaal voelt. Het is fijner om tussen mijn klasgenoten te zitten.” Ze was niet bang voor een eventuele besmetting. “Het voelt veilig om op school te zijn met de Maritanderhalve meter afstand. We zitten ook met weinig studenten in een ruimte.”

Marit (21) volgt de minor Vaardig in Leiderschap in Eindhoven. Zij had tentamen op campus Rachelsmolen, waar grote rust heerste. “Het was superleuk om mijn medestudenten weer te zien. Ik heb vanwege corona niet zo’n sterke band met hen kunnen opbouwen, maar het is leuk om even bij te praten.”

“Het is wel raar om op deze manier een tentamen te maken, want het is een heel andere situatie dan voorheen”, zegt Marit. “Ik snap wel dat ze de tentamens weer op school houden. Met deze voorbereidingen is het prima te doen en het is veel fijner om fysiek aanwezig te zijn.” [Jacky Eickes en Kasper Wienk]

Kevin
June
2020