juli

Fontys gaat voor volledig fysieke introweek

Fontys gaat voor 'ouderwetse' want volledig fysieke Purple introweek. IJs en weder maar vooral corona-omstandigheden dienende staan tussen 23 tot 27 augustus weer gewoon introductiedagen bij de opleiding, 'stadsdagen' én het Purple Festival op het programma.

Er lagen al diverse scenario's klaar voor Purple, maar het team achter de introductieweek stond lang op de rem vanwege de onzekerheid over wat wel en niet mocht vanwege corona. Vandaag neemt het kabinet een besluit over grote evenementen, maar het licht staat vooralsnog op groen voor bijvoorbeeld het Purple Festival op donderdag 26 augustus.

Vooruitlopend op wat de overheid verder besluit, gaat het College van Bestuur van Fontys nu voor een volledig fysieke introductieweek. "Nu de samenleving meer en meer open gaat, kiezen we dan ook voor een introductieweek op locatie. Zodat écht ontmoeten mogelijk is", aldus Fontys-voorzitter Joep Houterman.

Disclaimer
Tot gisteren aan toe werd getwijfeld over het al dan niet kiezen voor een van de scenario's en daarmee naar buiten treden. Dat gebeurt nu alsnog.

Wel met een diclaimer: mocht de pandemie weer vleugels krijgen en het kabinet dan in augustus alsnog met strengere maatregelen komt, kan het programma wijzigen. Daarover is ook nog overleg gaande met de gemeentes en veiligheidsregio's.

De 10.000 eerstejaars en ook de tweedejaars die zich hebben aangemeld voor het Festival, worden hierover dan een week voor de introweek ingelicht. De eerstejaars via hun introductiecommissie, de tweedejaars krijgen daarover een mailtje.

Testen voor Toegang
Een andere maatregel is dat iedereen die naar het festival komt aan Testen voor Toegang wordt onderworpen en moet kunnen aantonen gevaccineerd te zijn, danwel een negatieve testuitslag te hebben. Wellicht wordt dat middel ook nog ingezet bij de stadsdagen, daarover wordt later beslist.

Deze week waren er problemen op tal van uitgaansplekken in Nederland, waarbij studenten en jongeren sjoemelden met QR-codes om ergens binnen te komen. Het Purple-team verwacht dat dit probleem met de CoronaCheck-app ver voor de introweek is opgelost.

Programma
Het programma voor de Purpleweek, dat hier te vinden is, kent op maandag en dinsdag introductie-activiteiten per opleiding. Op woensdag is er in Tilburg, Eindhoven en Venlo de zogenoemde stadsdag, waarbij de studenten hun stad (en kroegen) gaan verkennen.

In Eindhoven is er een stadsroute met spellen en activiteiten. In Tilburg wordt het Leijpark de thuisbasis van alle activiteiten op die dag. En in Venlo, dat de stadsdag voor het eerst ook op de woensdag houdt, worden op acht pleinen allerlei activiteiten gehouden.

Overnachten gebeurt in Tilburg net als in 2019 op de pop-up camping in Goirle. In Eindhoven zijn er twee locaties: het aloude Klokgebouw maar dit jaar ook het Beursgebouw naast het Centraal Station. Daarbij worden de studenten verdeeld op basis van hun opleiding of instituut. Zo worden bijvoorbeeld bijna alle studenten Fontys Hogesschool Economie en Communicatie in het Beursgebouw ondergebracht.

Festival
Het Purple Festival op donderdag is net als de laatste keer in de Spoorzone in Tilburg. Onder meer Band with Benefits, Mental Theo en Herrie met Gerrie treden dan op. Ook krijgt het eigen talent van Fontys een eigen podium: het Fontys Talent Stage.

Nieuw is dat ook Venlo dit keer meedoet aan het festival. Net als bij de studenten uit de andere Fontys-steden wordt voor de studenten die een ticket hebben het vervoer naar en van de Spoorzone geregeld.

Dat het druk gaat worden bij het festival staat nu al vast. Dit jaar zijn er geen kaarten in de vrije verkoop gegaan, omdat de organisatie alle huidige eerstejaars alsnog de kans wil geven een Purple Festival mee te maken. Voor die groep zijn 4.500 kaarten gereserveerd waarvoor deze studenten zich konden aanmelden. In de eerste paar dagen vloog al meteen meer dan de helft van de kaartjes de deur uit. [Jan Ligthart]