maart

Fontys gaat voor Kaag, nieuwkomer VOLT ook populair

D66 is favoriet bij Fontys. Van de 346 respondenten van onze enquête gaven er 84 aan op deze ‘onderwijspartij’ te gaan stemmen. Nieuwkomer VOLT scoort ook opvallend hoog. Er is wel een verschil tussen medewerkers en studenten.

De peiling van Bron werd door 346 mensen ingevuld. Daarvan waren er 262 docent/medewerker en 84 student. 43 mensen weten (nog) niet wat ze gaan stemmen, twee mensen stemmen blanco en één gaat niet stemmen.

Na D66 (24,3 procent van de stemmen) komt de VVD met 54 stemmen (15,6 procent) en als derde staat GroenLinks met 40 stemmen (11,6 procent). Opvallend hoog scoort nieuwkomer VOLT: 29 stemmen (8,4 procent).

Maak je een onderverdeling tussen docenten/medewerkers en studenten, dan zijn er meteen aardige verschillen te zien. Bij studenten staan in de top 3: VVD, D66 en VOLT. Bij docenten/medewerkers is dat: D66, VVD en GroenLinks (en VOLT op plek 5).

Klimaat en woningmarkt
Klimaat vinden beide groepen belangrijk; voor docenten/medewerkers staat dat thema op plek 1 bij de vraag welke thema’s het stemgedrag beïnvloeden, bij studenten op plek 2

Studenten vinden de woningmarkt nog belangrijker, het staat bij hen op plek 1. En op plek 3 staat de arbeidsmarkt. Docenten/medewerkers hebben op 2 hoger onderwijs en op 3 zorg staan. [Petra Merkx]

Tekst gaat verder onder tabellen.