oktober
2020

Fontys gaat deel uitmaken van actieplan Brabantse zorg

Fontys wordt partner in het opzetten van een Brabants actieplan dat zorgmedewerkers moet behouden voor het vak. Samen met Avans Hogeschool en diverse zorginstellingen hoopt de instelling te komen tot een concrete aanpak.

Zorgmedewerkers behouden is al jarenlang een probleem in Brabant. Er is weliswaar een relatief grote instroom onder studenten, maar 55 procent van de zorgmedewerkers in Brabant treedt binnen twee jaar uit dienst.

Redenen daarvoor zouden onder andere een te grote verantwoordelijkheid zijn en jonge medewerkers die te gauw in het diepe worden Karen Coxgegooid en daarbij geen begeleiding krijgen. Ook zou er sprake zijn van te weinig doorstroommogelijkheden onder zorgpersoneel en zouden veel hbo’ers onder hun niveau werken.

Problematiek
Karen Cox, directeur Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid (FHMG) in Eindhoven, kent de problematiek. Zij zegde dan ook graag haar medewerking toe toen ze dinsdag werd gevraagd partner te worden van de groep die het actieplan gaat opstellen.

“Ik voel de verantwoordelijkheid om voldoende verpleegkundigen te hebben in de samenleving”, zegt zij. “We moeten mensen niet alleen opleiden, maar ook binnenboord houden. Dat is in ieders belang. En dit leeft in elke regio in Brabant.”

Ze erkent dat het gaat om complexe problematiek. “Als het eenvoudig was geweest, hadden we de oplossing al gevonden. We kunnen dit niet alleen doen. Daarom doen we het samen met zorgorganisaties. Want we kunnen als hogeschool wel heel veel suggesties doen, maar het moet ook gerealiseerd kunnen worden in de zorgorganisaties.”

Zelfroosteren
Bij het opstellen van het actieplan staat voor Fontys de vraag centraal hoe de instelling zorgorganisaties kan ondersteunen en hoe die te helpen bij het behoud van medewerkers. Overigens is die kwestie natuurlijk niet nieuw. Daarom lopen er al initiatieven op dit vlak waarbij Fontys betrokken is.

“Zoals het invoeren van ‘zelfroosteren’, zodat je als zorgmedewerker meer zeggenschap hebt over hoe je wordt ingezet”, aldus Cox. “Dat kan bijdragen aan het behoud. Ik zit in de regio’s Eindhoven en Noord- en Midden-Limburg met zorgbestuurders aan tafel waar dit soort projecten besproken worden.”

Wanneer Fontys formeel partner van het actieplan wordt, kon Cox niet zeggen. “Er staat nog geen afspraak, maar die zal ongetwijfeld op korte termijn volgen.” [Erwin Blatter]

Monique
October
2020
Wanneer komt de hbo V deeltijd in Tilburg?
Sarah
October
2020
Heel goed initiatief. Anders wat met de zijindtroomers. Overal word er mbo 4 gevraagd als vooropleiding... leerling salaris voor zijinstroomers biedt geen mogelijkheid om de studies te maken. Regels regels en regels geel flexibiliteit...gaat hier ook iets veranderen?