april

Fontys for Good-benefiet voor Turkije en Syrië

De wereld was in shock nadat Turkije en Syrië in februari getroffen werden door een grote aardbeving. De nasleep is wat dat betreft nog veel groter volgens de Turkse Zeynep Gürsel, werkzaam bij Fontys Pulsed. Daarom verzorgt Pulsed op 25 april een grootse benefietdag onder de noemer Fontys for Good, om minimaal 15.000 euro op te halen en de getroffenen te steunen bij de wederopbouw.

Fontys for Good is de opvolger van Pulsed for Good, challenges waarbij studenten impact willen maken op iets wat op dat moment actueel is. Zo werden er eerder al activiteiten georganiseerd voor een terminaal zieke man die een stichting opzette, kregen 750 gezinnen een kerstpakket en stond een project volledig in het teken van de gevaren van drugs. “Nu is het tijd om een sociaal maatschappelijke bijdrage te leveren aan Turkije en Syrië”, aldus Pulsed-programmacoördinator Susanne van den Wildenberg.

Om impact te maken wil het team van ruim dertig studenten en docenten minimaal 15.000 euro ophalen met het evenement. “We willen dat heel Fontys daarbij aanhaakt, zodat we met z’n allen zoveel mogelijk kunnen betekenen voor deze twee landen.”

Opbouwen van steden en samenlevingen
Artdirector Zeynep Gürsel is van Turkse komaf en weet hoe hoog de nood in de getroffen gebieden is. “Hoewel de hele wereld in shock was toen de aardbeving plaatsvond, is de nasleep nog vele malen groter. Duizenden gebouwen zijn verwoest en het gaat dan ook heel lang duren voordat alles weer opgebouwd is.”

Save the date Fontys for GoodDat is volgens Gürsel niet eens het belangrijkst. “Miljoenen mensen zijn door de aardbeving gedupeerd en ze hebben nog steeds geen toegang tot fundamenteel humanitaire rechten. Het gaat niet alleen om het opbouwen van steden, maar ook van samenlevingen. Daar moeten we bij helpen.”

Hoeden, menstruatieproducten en beurzen
Om dat te kunnen bewerkstelligen, heeft de Turkse vanuit haar rol bij Pulsed contact met vijf verschillende ngo’s in Turkije en Syrië, om zeker te weten dat het opgehaalde geld uiteindelijk goed terechtkomt. “Zo heeft de bevolking de ene dag hoeden nodig tegen de fel brandende zon, maar blijkt een week later dat bedden voor baby’s noodzakelijk zijn."

"Ook wordt gefocust op hygiëne en gezondheid bij vrouwen en geven meerdere scholen beurzen aan studenten die hun studie niet meer kunnen volgen wegens de aardbevingen. De ngo’s hebben daarbij het beste zicht op wat nodig is en waar het geld naartoe moet. Daarom willen we al het opgehaalde geld onder hen verdelen.”

Maar voordat het zover is, is het natuurlijk noodzaak om zoveel mogelijk in te zamelen. Dat gebeurt op dinsdag 25 april in de aula van gebouw R5 op Campus Rachelsmolen. Het evenement staat deze dag volledig in het teken van doneren voor Turkije en Syrië, met bijpassende muzikale optredens, verschillende foodtrucks en een drankje. Daarnaast kan gedoneerd worden via GoFundMe.

Fontys for Society
Gürsel drukt daarbij alle collega’s en studenten op het hart om te helpen met de inzamelingsactie. “We maken niet voor niets deel uit van ‘Fontys for Society’. Dit is één van die momenten waarop we kunnen laten zien dat onze community groot en sterk is. Hulp is hulp, in welke vorm of grootte dan ook.” [Noëlle van den Berg]

Boilerplate

Ben je werkzaam of studeer je bij Fontys en wil je helpen tijdens het Fontys for Good-evenement voor Syrië en Turkije, wil je doneren of heb je vragen? Meer informatie is te vinden op de site van Fontys for Good.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd