maart

Fontys én zijn racefiets waren beste leerschool Fujitsu-directeur Davy van Iersel

Voormalig Fontysstudent Davy van Iersel kwam te kort voor het profpeloton. Maar het fietsen bleek, naast Fontys, een leerschool waarvan hij nu als Managing Director bij Fujitsu Nederland nog steeds profijt heeft.

Het is 1993. Vanwege zijn wielerprofambities benadert Davy van Iersel zijn Fontys-carrière in Tilburg ‘zo minimalistisch mogelijk’. “Ik fietste meer dan ik studeerde. Een studentenleven was er evenmin. Ik woonde thuis en lag elke avond om kwart voor tien in bed.”

Omslag
Als zoon van een semi-profvoetballer die daarnaast dagelijks moest aanpoten in de NS-werkplaatsen in Tilburg, wist hij wat discipline was. “Maar ik kwam fysiek te kort voor het grote werk - ook mentaal was ik nog te onvolwassen.”

De omslag komt als Davy beseft dat hij zijn opleiding niet steeds met de hakken over de sloot wil doen. “Studeren was me altijd vlot afgegaan. Maar de gemakzucht moest eruit. Ik was 22 - tijd voor een realistische keuze. Ik besloot het beste te gaan maken van mijn maatschappelijke carrière.”

In 1998, na vijf jaar, studeert hij af bij Technische Bedrijfskunde, dat tegenwoordig is ondergebracht bij Fontys Hogeschool Bedrijfsmanagement, Educatie en Foto: Ton ToemenTechniek in Eindhoven.

SAP-consulent bij toeval
Dat studie hem gemakkelijk afgaat, illustreert het verhaal hoe hij in de IT terechtkomt, een sector waarin hij nu zo’n twintig jaar actief is. Sinds begin januari in de rol van Managing Director bij Fujitsu Nederland, de Nederlandse tak van een wereldwijde leverancier van IT-infrastructuur.

“Een buurman pochte dat ie het helemaal ging maken in de IT. Een week later was de glunder weg: het bleek dat hij de verplichte cognitieve testen niet had gehaald. Maar 10 procent van alle sollicitanten komt daar doorheen, zei hij.”

Die uitdaging volstond. “Ik meldde me aan om die testen ook eens te proberen. Ik slaagde en kreeg direct een contract als SAP-consultant voor mijn neus.” Hoewel hij eigenlijk gewoon de buurman wilde pesten, besluit Davy toch te tekenen: “Ik had amper affiniteit met IT en wist ook niet goed wat SAP was.”

Maar hij leert al snel dat er onnoemelijk veel afhangt van soepel draaiende systemen. “Als vuurdoop mocht ik naar een fabriek in Darmstad waar door een systeemfout geen vrachtorders geprint konden worden. Een legertje wachtende chauffeurs wilde al met elkaar op de vuist...”

“Dan ben je je er gelijk van bewust dat jouw ingrepen moeten werken. Zo denk ik nog steeds: Wanneer je iets wilt verkopen moet je precies weten welke gerichte oplossingen een klant nodig heeft.”

Wedstrijd
Bij het bedenken van zulke oplossingen doet Davy graag een trapje extra. Fujitsu levert computersystemen en software aan grote partijen als Qantas Airlines Limited, ING en de overheid.

“Zo’n klant heeft bijvoorbeeld een nieuw datacenter nodig, maar het budget voor die investering ontbreekt. Ik kan ze dan toch een oplossing bieden, bijvoorbeeld met cloud computing in de vorm van een leaseconstructie.”

“Ik vind het fijn om dóór te denken, en tot een onverwachte uitkomst te komen waarbij iedereen gebaat is.” En dit is volgens hem ook waardoor je als manager kunt opvallen: “Door problemen niet te aanvaarden en verder te denken. Zo kom je tot andere, onverwachte oplossingen.”

“Het is een vorm van intuïtie die ik ook op de fiets al had. De impuls: Als iemand mij voorbij fietst, schakel ik een tandje bij. Ik doe dat gewoon, zonder na te denken. Kennelijk zit het in mij om me steeds de vraag te stellen: Hoe kan ik winnen? Hoe kan ik net even verder reiken dan de concurrentie? Onbewust beschouw ik veel zaken als een wedstrijd en zoals bekend telt plek twee niet.”

“Ik heb van nature een overwinningsdrang. Daarbij weet ik: de basis moet goed zijn. Het stapje extra daarbovenop ˗ de creativiteit, de scherpte, het doortastende of vasthoudende ˗ zorgt dat je het verschil maakt.”

Prima leerschool
Het wielrennen was een mooie leerschool met als voornaamste les: Wil je iets bereiken, dan moet je daarin investeren. “Dat betekent ook dat je duidelijke keuzes maakt en doelen stelt voor jezelf. Discipline en focus, en soms een tikkeltje egoïsme.”

Dat is ook wat hij Fontysstudenten van nu wil meegeven. “Als je iets doet, doe het voor de volle honderd procent. Wed niet op twee of drie paarden tegelijk, maar doe één ding gewoon heel goed.”

“Ik staarde me nooit blind op geweldige ambities. Ik wil graag mezelf blijven en van daaruit de logische keuzes maken. Ik heb ook in de sollicitatieprocedure hier gezegd: geen opsmuk, what you see is wat you get. Ik blijf mezelf, met mijn beide voeten op de vloer. Net als de wedstrijddiscipline zit die nuchterheid er diep in bij mij.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]