mei

Fontys door de ogen van Kakhiel

Nieuws, achtergronden, opinies, video's en columns. Bron brengt het allemaal. We misten alleen nog een scheve blik, een luchtige noot. Die hebben we nu. Vanaf vandaag maakt Kakhiel een wekelijkse fotostrip over het studentenleven en de dagelijkse beslommeringen op Fontys-campussen. Voor wie hem nog niet kende, bij deze een kort interview ter introductie.

We weten dat je graag anoniem wilt blijven en dat respecteren we natuurlijk. Maar zeg even: hoe heet je nou in het echt?
"Barend. Vernoemd naar m’n moeder toen ik geboren werd, die was toen ook barend, haha. Ze waren vergeten een naam voor me te verzinnen. Dus toen hebben ze last-minute maar dit gekozen."

Is het niet lastig om wereldberoemd in Nederland te zijn maar dat niemand dat van je weet?
"Nee juist niet, ik kan nu vet makkelijk stiekem foto’s maken van gezinnen bij de kinderboerderij en daar dan tekstballonnen op knallen. Of op een campus van Fontys rondlopen om een vlog te maken zonder herkend te worden."

Had jij als kind al iets met de hogere kunsten?
Nee, die interesse is er eigenlijk pas een beetje rond mijn 54ste ingeslopen. Als kind hield ik me vooral bezig met lagere kunsten zoals takken doormidden trappen en kikkerdril zoeken.

Vind jij Banksy ook zo’n omhooggevallen gast?
"Haha. Ja. Echt een loser, met z’n kut-stencils."

Wat vind jij na Fontys het allermooiste aan het Nederlandse studentenleven?
"Bier."

Wat heb je zelf gestudeerd?
"Zwemmen, judo en blokfluit."

Waarom?
"Moest van m’n ouders."

Heb je een relatie? En ziet die zichzelf gespiegeld in jouw werk?
"Daar kan ik helaas niet echt antwoord op geven want dan wordt m’n vriendin boos. En we hebben al zo vaak ruzie omdat ik heel vaak grappen maak die op haar gebaseerd zijn."

Iets anders: droom jij ook in tekstballonnen?
"Nee, meestal in braille omdat ik dan m’n ogen dicht heb."

Zijn er ook wel eens ideetjes die je niet uitvoert? Omdat zelfs jij het te flauw of te grof vindt?

"Ja, sommige voer ik niet uit. Maar dat is dan eerder omdat ik in bed lig en niet bij m’n laptop kan."

Wat is je favoriete strip uit je eigen werk?
Deze:

Draag jij ook iets wezenlijks bij aan de maatschappij? Of kost jij alleen maar zuurstof?
"Ik zeg wel eens hoi tegen mensen die ik niet ken. Daar wordt de wereld dan wel een stukje beter van hoop ik altijd."

Tot slot, wat hoop je dat de lezers en kijkers van Bron van jouw bijdragen opsteken?
"
Een joint."

De strips van Kakhiel worden vanaf nu wekelijks op vrijdag gepubliceerd op onze website bron.fontys.nl en op de Facebook- en Instagram-accounts van Bron.  [Jan Ligthart]

Chris
Kakhiel.... HEEEEEERLIJK!
Beau ter Ham
May
Verfrissend en eindelijk een bericht met prik.
Jo-An Kamp
May
Fantastisch interview! Ik plak er een sticker op ;-)