september

Fontys-docent Evert van de Grift produceert F*ck de Liefde

“Voor sterallures hebben wij geen geld”

Evert van de Grift is behalve docent bij Fontys ICT ook filmproducer. En zo kwam het dat hij deze zomer twee weken doorbracht op Curaçao, met onder anderen Yolanthe Cabau, Victoria Koblenko en Thijs Römer. Zijn nieuwste film, F*ck de Liefde, gaat op 30 september in première in Amsterdam.

F*ck de Liefde is een echte romcom; lekker met een zak popcorn wegzwijmelen”, zegt de docent. Het is zijn vierde film en de verwachtingen zijn hooggespannen. “Ik ben niet iemand die snel wakker ligt, maar nu toch wel.”

Acht jaar geleden maakte Van de Grift Evert van der Griftsamen met Adel Boudellah zijn eerste film, een Sinterklaasfilm. Ze leerden elkaar kennen bij een filmdistributeur en richtten, met veel bravoure en achteraf ook enige zelfoverschatting, AM Pictures op.

Bloed, zweet en tranen
“Die eerste film kwam met bloed, zweet en tranen tot stand. Gaandeweg leerde wij hoe het moest. Ja, we hadden wel onderschat wat het inhield om een film te maken”, vertelt de producer.

Maar Sint & Diego werd met 150.000 bezoekers een succes en de twee films die volgden ook: Heksen Bestaan niet (2014): 220.000 bezoekers en Fashion Chicks (2015): 193.000 bezoekers.

Ken je doelgroep
De werkwijze van AM Pictures is steeds hetzelfde, legt de docent uit: “We kijken goed naar de doelgroep. Wat wil die zien? Bij Fashion Chicks was de doelgroep zelfs het uitgangspunt: waar zijn jonge meisjes mee bezig, wat interesseert hen? Toen kwam pas het idee voor de film.”

Het is ook precies wat hij zijn studenten probeert bij te brengen als docent Media Design en Digital Marketing. “Bedenk wie je doelgroep is en waar die behoefte aan heeft. Dan weet je wat je moet maken."

Hij gebruikt ook eigen campagnes in de les. "Die bouwen we soms weer van scratch af aan op. Studenten van de opleiding komen ook een 'aftermovie' maken tijdens de galapremière."

Fuck F*ck
Hoewel Van de Grift goed nadenkt over de marketing, kan het onverwacht nog goed fout gaan. “Toen we onze persberichten gingen versturen, bleken die vaak in de spamfilter te komen en Google en Facebook weigerden onze advertenties. Afgekeurd omdat er een scheldwoord in stond.”

Dat zorgde voor paniek en veel werk, vertelt de docent. “Ook in je trailer, logo en alles is dat woord verwerkt. Je kunt je tekst wel aanpassen, maar via eye-technologie wordt het toch gezien. Ik heb er heel wat mailtjes naar Google en Facebook aan moeten besteden. Ik had echt niet verwacht dat ze zo conservatief zouden zijn, ook omdat we het woord niet voluit schreven.”

Op de set
AM Pictures doet veel zelf. Van de Grifts naam staat wel 12 keer in de aftiteling. Hij verzorgde bijvoorbeeld ook de belettering in de film. Maar als alles geregeld is, van de financiering tot de locatie, is het grootste werk voor de producers achter de rug en start het draaien van de film.

Hoe was het om twee weken rond te lopen op de set op Curaçao, in het gezelschap van een groep acteurs? “Het was hartstikke leuk. Het enige wat we dan nog doen is brandjes blussen, als er ineens te weinig figuranten zijn of zo.”

De acteurs zijn volgens Van de Grift leuk om mee om te gaan. “Het zijn allemaal aardige, gewone mensen. Zo iemand als Thijs Römer gaat ook gezellig mee een biertje drinken. Voor sterallures hebben wij geen geld, haha. Bij ons geen luxe trailers waarin de champagne klaarstaat.”

Eerste weken cruciaal
Van de Grift weet over een week of de hooggespannen verwachtingen worden waargemaakt. De trailer van de film is al een paar miljoen keer bekeken. En op Facebook – “waar verrassend genoeg nog veel meer mensen op zitten dan wij dachten” – is een aankondiging van de film door tienduizenden vrouwen gedeeld.

“De eerste één á twee weken zijn cruciaal voor het succes van een film. Loopt het meteen goed, dan programmeren de bioscopen hem langer, anders heb je een zogenoemde ‘dead on arrival’.”

De voortekenen zijn gunstig, maar spannend is het toch: “De film kan gewoon oké zijn, maar ook een kaskraker en dat laatste geeft ons de mogelijkheid om de volgende keer een nog grotere film te maken. Ook kan ik dan wat minder gaan werken bij Fontys.”

Docentschap
Het docentschap opgeven is hij overigens zeker niet van plan: “Vier jaar geleden ben ik ermee begonnen, omdat ik van AM Pictures alleen niet kon leven. Maar dat het zo leuk zou zijn om les te geven, had ik niet verwacht. De studenten leren van mij, maar ik ook van hen. Onlangs studeerde een van mijn eerste studenten af, daar was ik ongelooflijk trots op.”

De docent vindt dat hij zijn baan goed kan combineren met zijn werk als producer. “Ik denk dat Fontys het ook belangrijk vindt dat er mensen uit het werkveld voor de klas staan. Ik krijg veel ruimte en het is ook fijn dat ze geïnteresseerd zijn in mijn werk.” [Petra Merkx]

F*ck de Liefde is vanaf 3 oktober in de bioscoop te zien.

Ron Melotte
Mooie productie! Topprestatie door Evert.
En ook leuke dance moves (oa. salsa en kizomba).
Mogelijk inspiratie voor volgende film: Cuban mambo en de Cha-cha ;)