november

Fontys dingt met ‘TICT’ mee naar 1,2 miljoen

Met de Technology Impact Cycle Tool, oftewel TICT, dingt Fontys mee naar de Nederlandse Hogeronderwijspremie, met als hoofdprijs een bedrag van 1,2 miljoen euro. Wat is er zo bijzonder aan deze tool?

De Technology Impact Cycle Tool helpt studenten om ‘de juiste ethische vragen’ te stellen bij hun projecten. Het moet voorkomen dat er technologische oplossingen worden bedacht voor problemen die er niet zijn, dat ze ongewenste bij-effecten hebben of dat er techniek wordt ontwikkeld die de doelgroep niet helpt.

Aan de tool werkten lectoraten, docenten en studenten van verschillende onderwijsinstituten mee, van Fontys ICT, tot Fontys Journalistiek en Fontys Rechten.

De tool laat studenten aan de hand Janienke Sturm - foto: Ton Toemenvan tien categorieën stilstaan bij vragen als: ‘Hoe beoordeel je of de nieuwe technologie een positieve impact heeft op de maatschappij?’, ‘Los je wel de juiste vragen op?’ en ‘Wat is de impact van de technologie op privacy?’.

Lesmodules
“Voor alle categorieën willen we lesmodules maken. Dat is veel werk; je wilt er een goede online cursus van maken”, vertelt lector Janienke Sturm vanuit haar lectoraat HRM & Psychologie bij TICT is betrokken.”

TICT opschalen is ook een nadrukkelijke wens, zodat zowel bedrijven als studenten er volop gebruik van kunnen maken en daar zou het geld van de prijs goed voor van pas komen.

“De tool wordt al op veel plekken binnen Fontys gebruikt, maar eigenlijk zouden alle studenten die tool moeten gebruiken om over de impact van technologie na te denken.”

Want iedere student krijgt in de beroepspraktijk vroeg of laat met technologie te maken, stelt Sturm. “Dan krijg je te maken met vragen als: welke technologie zet ik in en welke technologie raad ik aan in een bepaalde situatie? Om deze keuzes weloverwogen te kunnen maken, is onze tool heel handig. Hij is ook begrijpelijk voor mensen die technisch niet zo goed onderlegd zijn.”

Niet maatgevend
TICT is niet maatgevend, zegt Sturm. “De tool zegt niet: dit moet je wel doen en dat niet. Hij helpt je alleen bij het stellen van de juiste vragen. De keuze is aan de student om wel of niet iets te doen met de antwoorden. Het gaat erom dat studenten leren nadenken over wat de impact van technologie is.”

Mocht TICT de hoofdprijs winnen, dan zou Sturm zelf graag zien dat het geld ook wordt gebruikt voor de opzet van een kenniscentrum Impact van Technologie, waarin docenten, studenten en bedrijven samenwerken rondom dit thema. “Nu is de tool een project met een kleine subsidie. Het houdt op wanneer het geld op is. In een kenniscentrum zou je TICT mooi een duurzame plek kunnen geven.”

Erkenning
De Nederlandse Hogeronderwijspremie is een erkenning voor onderzoek in het hoger beroeps- en wetenschappelijk onderwijs, bedoeld voor waardevolle bijdrages aan vernieuwing en/of verbetering van het hoger onderwijs.

Elke hogeschool mag één voordracht doen. Vlak voor de kerstvakantie wordt bekendgemaakt wie de drie genomineerden zijn. Als Fontys daarbij zit, weet de instelling dat ze in ieder geval een forse prijs wint, want de nummer drie krijgt al 500.000 euro. Op 1 maart wordt de winnaar bekendgemaakt. [Erwin Blatter]