Fontys coronaproof: eenrichtingsverkeer en gezond verstand

Eenrichtingsverkeer, aanwijsbordjes, beperkt gebruik van ruimtes en extra schoonmaak. Met die maatregelen, in combinatie met een portie ‘gezond verstand’, gaat Fontys vanaf maandag 15 juni weer open voor een beperkte groep studenten en medewerkers.

Deze week zijn de facilitair medewerkers druk bezig alle materialen aan te brengen en te oefenen of alles werkt zoals bedacht. “We hebben er bewust voor gekozen Mieke Weeteringseenvoudige tekens te gebruiken, die iedereen snel herkent”, vertelt Mieke Weeterings, facilitair manager bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten.

Zo staan er eenrichtingsborden en stopborden, bekend uit het wegverkeer, bij de ingangen. Ze geven aan dat in het gebouw eenrichtingsverkeer geldt. “Ja, er zal wel een stukje meer gelopen moeten worden”, lacht Weeterings.

Kuchschermen
Ook in de Roderick Buikema (l)gebouwen van campus Stappegoor worden deze week zogenaamde ‘kuchschermen’ aangebracht bij de balies en ook aanwijsborden in elkaar gezet die worden verdeeld over de locaties. Facilitair manager Roderick Buikema verwacht dat tot de zomervakantie ongeveer 1200 studenten de vier gebouwen van campus Stappegoor gaan betreden.

Ze komen er tentamens maken die niet online kunnen en het gaat om studenten die voor hun afstuderen nog op school moeten zijn of noodzakelijke praktijklessen moeten volgen om studievertraging te voorkomen. Op Stappegoor is de hal van de circusopleiding om die reden nu al open voor noodzakelijke trainingen.

Ook hier gelden de hygiënevoorschriften zoals Desiree Hendrixelders in de gebouwen en zoals die zijn geadviseerd door het RIVM. Of ze worden nageleefd, daar gaat Fontys niet streng op handhaven, zegt Buikema.“We kunnen mensen er wel op wijzen als het fout gaat, maar gaan er verder van uit dat gebruikers zelf hun gezond verstand gebruiken. Zij zijn het natuurlijk ook al een beetje gewend vanuit de maatschappij, zoals bij het boodschappen doen.”

Aandacht voor ventilatie
Desiree Hendrix is verantwoordelijk voor de gebouwen op campus Rachelsmolen in Eindhoven. Met zijn brede gangen is daar het afstand houden al een stuk makkelijker te organiseren, geeft ze toe.

Aandacht is er volgens haar ook voor de ventilatie. “We krijgen daar veel vragen Locatie Venloover en moeten nog bekijken wat we precies gaan doen. Maar het scheelt natuurlijk dat er nu minder studenten in lokalen zitten, die qua ventilatie zijn berekend op veel grotere aantallen.”

Fontys treft naar eigen zeggen in ieder geval de nodige maatregelen om de gebouwen gezond te houden, wat betreft klimaat en ter voorkoming van verspreiding van het virus.

De facilitaire dienst van Fontys ziet deze periode tot de vakantie als een mooie proefperiode om te oefenen met de ‘anderhalve meter-samenleving’ na de schoolvakantie. “We kunnen nu goed zien wat goed en fout gaat en daar de maatregelen op aanpassen voor na de zomervakantie”, aldus Weeterings. [Petra Merkx]

Mieke Smits
June
Vorige week was ik in gebouw P1 om PC's te updaten voor de tentamens.
Wat zag het er super schoon en netjes uit!
Complimenten voor dienst H&F en de schoonmaakploeg. Wat hebben jullie hard gewerkt!