januari
2022

Fontys Consultancy: de stage waar (bijna) alles kan en mag

Een stage zoeken. Voor veel studenten een paniekerig moment. Want waar ga je zoeken? Welke bedrijven benader je? En wat wil je überhaupt gaan doen? Voor studenten die hier geen keuze in kunnen maken, kan Fontys Consultancy dé oplossing zijn.

Bij Fontys Consultancy, met vestigingen op de High Tech Campus (HTC) en Strijp-S in Eindhoven, runnen studenten hun eigen multidisciplinaire adviesbureau en voeren ze opdrachten uit voor diverse opdrachtgevers. Bij HTC betreft het startups in de technologische sector, bij Strijp-S gaat het om mkb-organisaties en non-profitorganisaties.

Geschiedenis
Het creatieve brein achter dit concept is Shane O’Seasnaín, oud Fontyscollega bij Commerciële Economie. Hij richtte Fontys Consultancy een jaar of vijf geledenEric Köhler en Boyd Leijten. op en heeft het stokje inmiddels overgedragen aan Mark Veldkamp, Tanja Brandt en Kelly van der Heijden. Laatstgenoemde is werkzaam op Strijp-S.

“Je leert hier verder kijken dan je eigen vak, discipline of studie”, legt Van der Heijden uit. “Het is een plek waar studenten op een laagdrempelige manier veel kunnen leren."

"Ze mogen zelf hun eigen bedrijf runnen. Alles wat ze leren en doen is op eigen initiatief. Ze doen niks waar ze geen zin in hebben, kiezen zelf welke opdrachten ze doen en welk deel van hun vak ze leuk vinden. We geloven niet in dingen door je strot duwen.”

Gelijkwaardige collega
Klinkt als een ideale stage en dat is het volgens Amarah Juana ook. Zij, derdejaars student Bedrijfskunde, zit op de High Tech Campus en heeft haar tijd daar bijna afgerond. Ze weet dus waar ze het over heeft als ze zegt dat je op deze plek niet gezien wordt als student, maar als gelijkwaardige collega.

“Fontys Consultancy is een organisatie waar je op de HTC als student je eigen startup kunt runnen”, vertelt ze. “Je werkt in een groep van vijf studenten die allemaal hun eigen specialiteiten hebben. Als een klant een opdracht voor ons heeft, kijken we wie wat op kan pakken. Op die manier leer je veel verschillende factoren kennen en kom je erachter wat je leuk vindt. Of juist niet leuk vindt.”

Van alles wat
Dat laatste is precies de reden waarom Amarah zich inschreef voor Fontys Consultancy. “Ik wilde weten waarin ik me verder kon ontwikkelen. Een half jaar geleden had ik geen idee waar mijn grootste interessevlak lag. Door te netwerken, te doen en mensen te leren kennen weet ik dat nu wél.”

Amarah heeft ‘van alles een beetje mogen proeven’. Ze deed validatieonderzoek, marktonderzoek, concurrentieanalyses, interviews, bouwde websites en hield enquêtes. “Je krijgt van alle markten iets mee. Ik ben als niet-technisch persoon helemaal verliefd geworden op de hightech-omgeving.”

Zelfontwikkeling
Boyd Werkplek voor studenten op Strijp-S.Leijten voert zijn stage uit op Strijp-S en zit dus in een compleet ander werkveld dan Amarah. Waar zij zich richt op startups, houdt hij zich bezig met het geven van business advies aan mkb’ers. “Hier heb je te maken met bedrijven die tegen problemen aanlopen en daar hulp bij zoeken. Vooral op het gebied van economie en communicatie”, vertelt hij.

Zelf kwam Boyd naar Fontys Consultancy met een doel. “Ik wilde mezelf zoveel mogelijk ontwikkelen en erachter komen wat ik écht wil. Heb naar veel verschillende stages gekeken, maar die leidden allemaal tot niks. Ik wilde geen taken doen waar andere mensen geen zin in hadden. Ik zocht zoveel meer dan dat.”

Blijven plakken
En dat ‘zoveel meer’ vond hij. “Ik wilde alle kanten van het vak meekrijgen. Dat is gelukt en daardoor ben ik er nu achter gekomen wat ik wil. Ik weet nu dat ik projectmanagement, dus interne en externe communicatie met klanten, maar ook relatiemanagement en marketing erg leuk vind.”

De stage is Boyd zelfs zo goed bevallen, dat hij blijft hangen. “Omdat ik het moeilijk vind om dit achter te laten, krijg ik nu een bijbaantje bij Fontys Consultancy. Ik ga voor vier uur per week aan de slag als studentassistent. Een andere collega van mij, Eric Köhler, blijft ook. Ik focus me vooral op het communicatie-gedeelte, terwijl hij zich richt op het financiële deel.” [Karen Luiken]

Kelly van der Heijden
January
2022
Collega's en studenten zijn van harte welkom een kijkje te komen nemen bij ons op de High Tech Campus of in het Klokgebouw op Strijp-S. Mail maar even naar fontysconsultancy@fontys.nl en dan maken we een afspraak!

Overigens gaat vanaf februari ook de minor 'multidisciplinaire mkb-consultancy' draaien bij Fontys Consultancy op Strijp-S. Na de zomer ook op de HTC.