Tilburg,
november

“Focus op eigen markt is toegevoegde waarde”

Boek SPECO-docenten wint award

UPDATE, woensdag 29 november - Robert Kok, Hugo Gruijters en Janeke de Zeeuw wonnen gisteren de award voor het ‘Beste Marketing Studieboek 2017’ tijdens de drukbezochte presentatie bij Beeckestijn Business School in Leusden, meldt het Platform Innovatie in Marketing (PIM) vandaag op zijn website. ‘De marketingorganisatie van de toekomst’ van Rob Beltman is verkozen tot het beste marketingboek van 2017.

“Ons boek richt zich specifiek op de Nederlandse sportmarketing. We hebben tal van casussen verzameld die voor studenten herkenbaar zijn gezien de lokale context. Dat is met name de meerwaarde.” Het boek Sportmarketing- waardecreatie binnen de sport van SPECO-docenten Robert Kok en Hugo Gruijters belandde op de short list van de PIM Marketing-Literatuurprijs.

De sportmarketing-methode verscheen afgelopen mei. Het boek wordt inmiddels gebruikt op verschillende sportmarketing en -managementopleidingen. Ook bij professionals in het werkveld vindt het gretig aftrek.

Zondagavond, 19.00 uur
In de Angelsaksische landen ‒ met name in de Verenigde Staten ‒ staat de wieg van de sportmarketing. En ook anno 2017 is de context in de Lage Landen nog steeds niet te vergelijken met de Amerikaanse, terwijl veel voorbeelden in lesboeken daar nog wel over gaan. Robert Kok: “Stel: een bedrijf koopt voetbalclub FC Groningen en besluit die naar Amsterdam te verhuizen. Bij ons volstrekt onvoorstelbaar. Amerikaanse sportfans zien het elk seizoen gebeuren, en pikken het ook.”

Nederlandse sportmarketing-studenten hebben soms moeite met die Amerikaanse belevingswereld. Volgens de auteurs was het (daarom) tijd voor een handboek vol specifiek-regionale voorbeelden. Zo zijn ook de sporten waarop wordt gefocust anders. Hugo Gruijters: “In Nederland voeren andere sporten de boventoon dan in de VS. Als wij op zondagavond om 19.00 uur Studio Sport aanzetten, krijgen we niet eerst honkbal te zien.” Dat maakt veel verschil bij de beleving van het bijbehorende merk, volgens Gruijters. “Iets anders is de manier waarop wij met sport opgroeien. Dat gebeurt in plaatselijke verenigingen waarbij vaak hele families betrokken zijn. In Amerika bestaat die structuur ook niet. Daar sport je bijvoorbeeld via school.”

Heftige emoties
Gevraagd naar hét verschil tussen reguliere productmarketing en sportmarketing, zijn beide heren stellig: dat is emotie. Kok: “Ook een merk als Apple roept natuurlijk heftige emoties op. Maar toch vind je niet snel mensen die het Apple-logo op hun rug laten tatoeëren. Met de eerste de beste voetbalclub gebeurt dat wel.” De auteurs zien hun focus op de (kleine) Nederlandse context niet als een beperking: “Natuurlijk zijn omringende markten als Duitsland en Engeland groter. Maar je ziet in feite dat de tools binnen onze eigen context steeds geavanceerder worden. Dat gebeurt trouwens mede door de inbreng van betrokken fans, die bijvoorbeeld platforms starten op sociale media. Zo vind je dus steeds nieuwe wegen om je merk te vermarkten.”¨[Frank van den Nieuwenhuijzen]

Uit meer dan 40 marketingboeken selecteerde het Platform Innovatie in Marketing (PIM) een short list met tien genomineerden. De winnaar van de Nederlandse prijs voor marketingliteratuur 2017 wordt vanavond bekendgemaakt.