juli

“Flink aanpoten, maar tevredenheid overheerst”

Professioneel violiste studeert af aan IEMES

Vorige week voltooide Daniëlle van Berkom (27) haar opleiding International Event, Music & Entertainment Studies (Fontys ACI). Bijzonder? Ja. Daniëlle was namelijk geen doorsnee-student. Ze combineerde haar voltijdstudie met een professionele muziekcarrière.

Als (elektrisch) violiste heeft Daniëlle inmiddels haar sporen verdiend. Ze schrijft, speelt en maakt deel uit van een vrouwelijk DJ-collectief. Met Kovacs toerde ze internationaal en stond ze op het podium van Pinkpop, Lowlands én Rock Werchter. “Natuurlijk is de combinatie werk en studie niet altijd makkelijk,“ zegt Daniëlle. “Het is echt wel doortrekken. Soms had ik zelfs het idee dat ik een dubbelleven leidde... Maar ik kijk vooral terug met trots en tevredenheid. Ook omdat Fontys steeds prima heeft meegedacht.”

Meeloopdag
Vier jaar geleden bezocht Daniëlle een meeloopdag van ACI. “Ik was toen al professioneel muzikant,” zegt ze. “Maar ik kwam erachter dat ik meer wilde doen met de zakelijke kant van mijn vak. Ik vroeg me af hoe ik meer uit mijn muziekcarrière kon halen.” Gedurende de meeloopdag raakte Daniëlle volop geïnspireerd. In haar achterhoofd speelde natuurlijk ook al de vraag: Hoe kan ik een studie combineren met mijn speelschema? “Ik besloot toen om die vraag gewoon voor te leggen aan de toenmalige opleidingsmanager van IEMES. Die zei meteen: We gaan het voor je regelen.”

Toerbus
De beloofde flexibiliteit werd door ACI ook waargemaakt. “Concreet waren er twee belangrijke obstakels,” zegt Daniëlle. “Door mijn drukke uitvoeringsagenda kon ik me niet houden aan de aanwezigheidsplicht.” Ook voor veel tentamens moest een nieuwe datum worden gevonden. “Ik ging dan om de tafel met de opleidingsmanager en met oud-directeur Pieter Bon. In goed overleg slaagden we er eigenlijk altijd in een oplossing te vinden. Al betekende dat voor mij weleens: studeren in de toerbus en soms een nachtje doorhalen.”

Link met de praktijk
Daniëlle geeft toe dat ze tijdens de studie echt weleens met de handen in het haar zat. “In het tweede jaar liep ik een beetje vast. Dat was ook de tijd dat ik ging toeren met Kovacs en mijn agenda overstroomde. Begrijp me goed: de combinatie werk en studie is niet altijd makkelijk. Gelukkig hield ik steeds goed voor ogen waar ik het allemaal voor deed.”

Dat het IEMES-curriculum zinvol was voor haar beroepspraktijk, was Daniëlle al snel duidelijk. “Als muzikant ben ik óók zelfstandig ondernemer. Tijdens de opleiding leerde ik welke middelen ik kon inzetten om mezelf beter te presenteren. Denk aan marketingtechnieken of een social media-strategie.” Maar juist op de inhoud ziet Daniëlle ook nog wel een verbeterpunt voor Fontys. “Het is cruciaal dat de link tussen theorie en praktijk steeds expliciet wordt gelegd. Misschien nóg sterker dan nu al gebeurt.”

Vanwege haar concrete ervaring als beroepsuitvoerende, verzorgde Daniëlle tijdens haar studie ook een workshop voor collega-studenten. “Ook dat helpt weer om de link tussen theorie en praktijk te versterken. Het is belangrijk dat afstudeerders weten wat er precies van hen wordt verwacht. Geef ze niet het gevoel dat ze in het diepe worden gegooid.”

Focus
Vier jaar lang leidde Daniëlle zoals ze zelf zegt een ‘dubbelleven’. Toch kan ze ook anderen zo’n bestaan wel aanraden: “Het kan erg hectisch worden. Maar houd de focus op je doelen. Als je eenmaal weet waarvoor je het doet, krijg je de smaak te pakken en boor je steeds nieuwe energiebronnen aan.” [FvdN]

Foto Feature: Albert Jolen