november

Bokscoaching helpt studenten om mentaal fit te blijven

Dagelijks lopen er studenten rond met persoonlijke hulpvragen gerelateerd aan stress, motivatie en zelfvertrouwen. Daarom heeft Fontys samen met MoveMinds een actief programma opgezet om deze studenten te ondersteunen door middel van bokscoaching.

Zeven paar voeten dribbelen voorzichtig over de vloer. Links, links, rechts. De studenten delen elkaar ogenschijnlijk rake klappen uit. De opdracht is om bij elke stoot wat harder te slaan. Dat blijkt nog niet eenvoudig. Doe ik de ander geen pijn? Voel ik me zeker in deze situatie? Kan ik meer dan ik dacht?

Onbewust schieten er allerlei vragen door het hoofd van de zeven studentes die deze avond meedoen aan een introductietraining bokscoaching op Campus Stappegoor. En dat is ook de bedoeling. Luuk Henssen (26) van MoveMinds en oud-Fontysstudent Toegepaste Psychologie wil de deelnemers uit hun comfortzone halen om te onderzoeken wat dat met hen doet.

[tekst gaat verder onder de foto]

Spelenderwijs
“Bokscoaching is een combinatie van psychologie en sportboksen. Het maakt je spelenderwijs bewust van je eigen gedachtes, gevoelens en gedrag. En je leert hoe je lichaam reageert op bepaalde situaties”, vertelt Henssen. “De inzichten die je opdoet, neem je onbewust mee in je dagelijkse leven waardoor je beter kunt omgaan met stress en meer zelfvertrouwen krijgt."

Dat gaat niet vanzelf. Henssen bouwt de oefeningen langzaam op en stelt tussendoor vragen, een-op-een of in de groep. Hoe ga je om met stress? Hoe beheers jij je impulsen? Heb je daar moeite mee en hoe komt dat? Ben je competitief ingesteld of kun je meer bereiken als je een tandje bij zet?

Ongemakkelijk
Merel Minou de Regt (22) doet giechelend de eerste oefening, waarbij ze haar opponent met haar blote handen uit evenwicht moet duwen. Ook na een ademhalingsoefening lukt het haar niet meteen om de rust erin te krijgen. Ze voelde zich ongemakkelijk, bekent ze achteraf. “Ik vind dat best wel een ding: een fysieke oefening met iemand die je niet kent.”

De studente Communicatie aan Fontys ACE in Tilburg doet uit nieuwsgierigheid mee met de introductietraining. Ze is geen sporter, maar vindt boksen een leuke manier om meer zelfinzicht te krijgen. “Ik sta er altijd voor open om te werken aan mijn mentale gezondheid. Het zijn vaak kleine dingen waar ik in het dagelijkse leven toch veel aan kan hebben. Dat geeft me meer zelfvertrouwen.”

[tekst gaat verder onder de foto]

Workshops
In november en december geeft MoveMinds nog introductietrainingen bokscoaching bij Fontys in Tilburg en Eindhoven. Vanaf januari starten op beide locaties trainingen van zes bijeenkomsten voor studenten die behoefte hebben aan meer begeleiding. “Dit gebeurt in een veilige omgeving, waarbij er niet op het hoofd wordt geslagen en persoonlijke verhalen binnen de groep blijven”, benadrukt trainer Luuk Henssen. “Ik houd de fysieke en sociale veiligheid continu in de gaten.”

Geen ervaring nodig
De thema’s die onder meer aan bod komen zijn grenzen aangeven, assertiviteit, stressregulatie en weerbaarheid. Hierbij wordt gebruikgemaakt van diverse bokscoachingstechnieken, waaronder mindfullboksen en ademhalingsoefeningen. Iedereen kan meedoen aan de workshop. “Je hoeft geen bokservaring te hebben”, aldus de trainer van MoveMinds.

Henssen is ervan overtuigd dat iedereen iets uit de oefeningen haalt. “Als je niet komt voor de psychologische kant van de training, ga je nog steeds naar huis met nieuwe bokservaring. Dat kan ook waardevol zijn.” Het is zijn overtuiging dat je veel meer uit jezelf en het leven kunt halen als je leert omgaan met je onzekerheden en angsten. “Dat is wat ik studenten wil meegeven.”

Merel Minou gaat in elk geval proberen om zich in sommige situaties wat competitiever op te stellen. “Misschien kan ik dan nog meer bereiken.” [Marieke Verbiesen]

Boilerplate

Meer informatie over bokscoaching vind je op de website van Fontys Helpt.