Tilburg,

FHJ neemt afscheid van levensgroot schilderij Herman Brood

Al sinds 1996 siert een grote muurschildering van Herman Brood de aula van de Fontys Hogeschool Journalistiek. De opleiding verhuist dit jaar naar de Spoorzone, maar de iconische schildering blijft helaas achter.

Seks, drugs en rock-'n-roll. Het zijn woorden die het leven van schilder, dichter en zanger Herman Brood het best typeren. In 1996 werd hij door studenten gevraagd om een muur van de Tilburgse school te bewerken. “Die studenten bleken toentertijd nog iets van ‘m tegoed te hebben”, aldus Nancy de Goey, die vanuit FHJ verbonden is aan de verhuizing naar het nieuwe pand.

Nancy de GoeyEn zo geschiedde. Al ruim 25 jaar schitteren er verschillende poppen op de draagmuur van het schoolgebouw. Bemand met camera en microfoon, typerend voor een journalist. “Brood schilderde daarbij over aanwezige verwarmingsbuizen en deuren, terwijl van tevoren duidelijk vermeld werd dat dat niet de bedoeling was. Maar dat het toch gebeurde, typeert hem misschien ook wel weer.”

Meeverhuizen is te duur
Toch kan de schildering niet in originele staat mee naar het nieuwe pand. “Meeverhuizen is simpelweg te duur. Daar hebben we onderzoek naar gedaan. Daarnaast is het ook niet heel handig als wij een draagmuur uit een pand halen dat na ons vertrek gewoon nog wordt gebruikt.”

Ook het zogenaamd losweken en terug plakken van de schildering behoorde niet tot de mogelijkheden. “Ons nieuwe onderkomen wordt gedeeld met de gemeente en andere bedrijven. We hebben wel gezocht naar een alternatief, maar uiteindelijk hebben we ons erbij neer moeten leggen dat we het origineel hier moeten laten.”

De schildering op personeelsmokkenCreatieve oplossing
Dat wil echter niet zeggen dat op de nieuwe locatie straks niets meer te zien is van het schilderij. “Er komt een projectie van het kunstwerk op een van de muren van het nieuwe gebouw. De schildering maakt nu bijvoorbeeld ook deel uit van onze uitingen, en al het personeel heeft zelfs een mok met de tekening. Het hoort als het ware toch een beetje bij ons.”

Het schilderij heeft volgens De Goey vooral sentimentele waarde. Financieel gezien brengt het kunstwerk niets op. “Brood maakte overal waar hij maar kon tekeningen en krabbeltjes. Daardoor is de muurschildering zelf eigenlijk niets waard. Maar de sentimentele waarde is voor deze opleiding wel van groot belang.”

Iconisch
Die heerst volgens De Goey vooral bij de docenten van de hogeschool voor journalistiek. “Leerlingen weten niet eens wie Herman Brood was en wat hij deed. Maar voor de docenten is de muurschildering iconisch. Het vat perfect samen waar wij voor staan. Toch zal de emotionele waarde op een gegeven moment verdwijnen. Maar de symbolische waarde zal altijd blijven.”

Wie er volgend jaar precies in het huidige FHJ-pand aan de Professor Gimbrèrelaan in Tilburg komt, is nog niet bekend. Ook is nog niet duidelijk wat er dan met de muurschildering gaat gebeuren. De FHJ neemt er met de verhuizing in ieder geval definitief afscheid van. [Noëlle van den Berg]

Diny Sperber
July
2022
Heel begrijpelijk dat de muur niet mee Jan.
Toch bleef ik hopen op een spectaculaire oplossing ?
Gelukkig heb ik het schilderij als aandenken meegekregen toen ik met pensioen ging?
Diny Sperber.
Joop Meuleman
June
2022
Wat jammer, dat dit kunstwerk van Herman Brood niet mee kan verhuizen naar de nieuwe FHJ locatie.
Er gaat toch een uniek kunstwerk verloren.
Wellicht kan de gemeente Tilburg...